Увага! Це архівна версія сайту. Новий сайт ВЕГО «МАМА-86» знаходиться ТУТ

Депутатові Верховної Ради України
четвертого скликання

 

З приводу Дня Уряду України у Верховній Раді України

 

Шановний народний обранцю!

До Дня Уряду України у Верховній Раді ВЕГО «МАМА-86» провела консультації з 30 українськими неурядовими екологічними організаціями щодо стану системи поводження з побутовими відходами в різних регіонах країни. У результаті здійсненого аналізу ми дійшли висновку, що державні заходи не відповідають існуючому стану справ у сфері управління ТПВ, який є катастрофічним. Протягом багатьох років проблеми накопичуються, але не вирішуються.

Регіональні організації відзначають, що проблеми з побутовими відходами тим гостріші, чим більше населений пункт віддалений від обласного центру, зокрема, це стосується кількості несанкціонованих звалищ. Але проблема стихійних сміттєзвалищ існує не лише в малих містах та селах, обласні центри також потерпають від неї. Це говорить про недотримання санітарних вимог та відсутність ефективної системи поводження з ТПВ.

Водночас зростає навантаження на санкціоновані сміттєзвалища, більшість із яких збудовані без дотримання вимог екологічної безпеки. Переважна кількість існуючих полігонів для складування відходів знаходяться на стадії закриття, а будівництво нових навіть не заплановане. Тим часом обсяг утворюваних відходів щорічно зростає, змінюється їхня морфологічна структура — ТПВ стають більш агресивними для довкілля (переважають відходи упаковки, пластик та інші продукти неорганічного походження).

Закриті полігони, які свого часу були побудовані без урахування будь-яких санітарно-технологічних норм, є джерелом підвищеної небезпеки для довкілля. Фільтрат, що утворюється на них, не відкачується та проникає у підземні води. Це суттєво впливає на якість життя не тільки мешканців прилеглих до полігонів територій. Водночас за існуючих технічних умов майже неможливо ефективно контролювати негативний вплив полігонів ТПВ на навколишнє природне середовище.

Сміттєспалювання, на розвиток якого країна робить ставку сьогодні, також має багато вад. Це — значні капіталовкладення в розвиток галузі та захоронення токсичних залишків, а головне — негативний вплив на здоров'я населення внаслідок викидів у довкілля стійких органічних забруднювачів та важких металів.

Методи сепарації на місці утворення та промислової сепарації щойно почали розвиватися в країні. Пункти прийому вторинної сировини працюють у небагатьох містах. Сортувальних ліній майже не існує, а ті, що існують, зокрема в Києві, діють не на повну потужність. Переробна галузь в країні не включена до системи поводження з ТПВ. Водночас, європейський досвід доводить, що роздільний збір, сортування та подальша максимальна переробка відходів з екологічної та економічної точок зору є найбільш виправданим способом вирішення проблеми.

Зважаючи на кризовий стан у сфері поводження з твердими побутовими відходами, що стверджують без винятку всі опитані регіональні неурядові екологічні організації, пропонуємо вжити низку заходів задля поліпшення існуючої ситуації:

Визначити політику держави в сфері управління відходами та прийняти Національну стратегію поводження з ТПВ.

Визначити на законодавчому рівні головним пріоритетом мінімізацію утворення відходів та впровадження системи сепарації на місці утворення та промислової сепарації з вилученням цінних фракцій та їхньою подальшою переробкою. Забезпечити розробку відповідних програм на місцевому рівні.

Запровадити систему законодавчих та економічних механізмів регулювання в сфері поводження з побутовими відходами.

Запровадити систему економічних механізмів регулювання процесу збору та переробки вторинної сировини, яка би базувалася на реалізації принципу «забруднювач платить» (в тому числі, врахування вартості переробки пакувальних матеріалів у ціні продуктів).

Забезпечити виділення окремих коштів на створення нових або забезпечення людськими та фінансовими ресурсами вже існуючих органів контролю за створенням несанкціонованих звалищ.

Вкладати кошти в розвиток нових прогресивних технологій утилізації та знешкодження ТПВ.

Забезпечити кошти для досягнення безпечного санітарно-гігієнічного стану існуючих полігонів. В першу чергу, посилити контроль за утворенням фільтрату та здійснювати заходи для його збору та попередження проникнення в підземні води.

Створити регіональні програми поводження з ТПВ, які передбачали б збір, сортування та транспортування ТПВ на новозбудовані полігони регіонального рівня, які відповідають європейським стандартам.

Узагальнити досвід міжнародних проектів з сепарації сміття, які впроваджувалися в Україні, та розробити Національну програму/концепцію переходу до сепарації не менше як 25% (згідно зі стандартами ЄС) від загальної кількості ТПВ.

Провести мультисекторальні консультації та громадські слухання щодо нормативно-правової бази в сфері поводження з ТПВ (проект Закону України «Про побутові відходи», проект Національної стратегії поводження з твердими побутовими відходами в Україні, проект ЗУ «Про упаковку та відходи з упаковки»).

На національному та місцевому рівнях розробити за участі НУО програми з інформування та просвіти населення щодо проблем у сфері поводження з ТПВ.

Створити спеціальну групу з оперативними можливостями та широкими повноваженнями для координації та контролю за виконанням діяльності щодо поводження з побутовими відходами. Розпочати її роботу негайно, і в першу чергу забезпечити міста й села вуличними кошиками для сміття та запровадити по всій Україні єдине грошове стягнення для пересічних громадян за засмічення довкілля в населених пунктах та рекреаційних зонах.

Сподіваємося, Ви врахуєте наші пропозиції при виголошенні доповідей з трибуни Верховної Ради в День Уряду України 13 вересня та при прийнятті рішень на благо громадян України — Ваших виборців.

Бажаємо Вам результативної роботи,

"  Всеукраїнська екологічна громадська організація «МАМА-86» (Київ, Артемівськ, Миколаїв, Ніжин, Одеса, Полтава, Севастополь, Татарбунари, Тернопіль, Феодосія, Харків, Яремче)

"  Кримська Республіканська асоціація «Экология и Мир» (АР Крим).

"  Обласна громадська організація «Центр сталого розвитку «Роза Вітрів» (Донецьк).

"  Асоціація «Наш дім» (Івано-Франківськ).

"  Миколаївська обласна дитяча громадська організація «Миколаївська спілка скаутів» (Миколаїв).

"  Миколаївська молодіжна міська громадська організація «Волонтери» (Миколаїв).

"  Харківська міська громадська організація «Незалежна агенція екологічної інформації» (Харків).

"  Еколого-культурний центр «Бахмат» (Артемівськ).

"  Новокаховське товариство охорони природи (Нова Каховка).

"  Молодіжна громадська організація Клуб «Білі ворони» (Дніпрорудне).

"  Херсонська міська дитяча громадська організація «Ласточка» (Херсон).

"  Еколого-культурне об'єднання «Каламіта» (Саки).

"  Дитяча громадська екологічна організація «Фауна» (Джанкой).

"  «Зелений світ» (Нікополь).