Регіональні консультації ЮНЕП з основними групами громадянського суспільства. 2 вересня 2011, Бонн, Німеччина Друк
Середа, 07 вересня 2011, 15:35

unep-240x160Щорічні консультації Програми ООН по навколишньому середовищу (UNEP) з основними групами громадянського суспільства та зацікавленими сторонами з Європи відбулись другого вересня у місті Бонн, Німеччина. Президент ВЕГО «МАМА-86» Ганна Голубовська-Онісімова приймала в них участь разом з більш ніж 100 учасниками з Європейських країн.

Щорічні регіональні консультації надали можливість учасникам підготувати та зробити свій внесок до Глобального Форуму Основних Груп та Зацікавлених Сторін (18–19 лютого 2012) та XXII Спеціальної Сесії Керівної ради/ Глобального міністерського форуму по навколишньому середовищу (20–22 лютого 2012).

Головною темою цьогорічних консультацій стала підготовка до грядущої Конференції Ріо+20. Ця конференція буде сфокусована на таких двох головних темах: зелена економіка в контексті стійкого розвитку (СР) та викорінення бідності та інституційні рамки для СР (перегляд поточної парадигми СР, міжнародне управління з навколишнього середовища). Було обговорено, якими учасники бажають бачити результати Конференції Ріо+20, значення громадського суспільства, порядок денний. Підсумки глобального огляду стану навколишнього середовища GEO 5 (Global Environmental Outlook) та програми передбачення ЮНЕП (UNEP foresight processes), що впливатимуть найближчі 20–30 років на програму дій з розвитку, також були обговорені на зустрічі в Бонні разом із підготовкою питань до сьомої Міністерської конференції «Довкілля для Європи», включаючи тему води, як регіонального пріоритету.

В підсумковій заяві основні групи громадського суспільства зазначили:

  1. Зелена економіка має пропагувати соціальну, гендерну рівність та рівність між поколіннями.
  2. Для її досягнення необхідно покращити керування фінансовими потоками та гравцями, шляхом застосування таких інструментів як нові індикатори добробуту, прийняття рішень із врахуванням ємності планети, як податок на трансакції, інструменти «достатності» разом із інструментами «еко-ефективності».
  3. На Rio+20, уряди можуть взяти на себе зобов’язання з Незалежної Оцінки Технологій (оцінці та моніторингу нових технологій до їх широкого поширення).
  4. Контроль ядерного та уранового циклу: необхідна розробка законодавчо закріплених механізмів, які б враховували вартість виводу з експлуатації та очищення АЕС, радіоактивних відходів та уранових шахт. Нагальним питанням є розробка глобальної стратегії управління ризиками, які містить в собі весь урановий цикл.

Учасники визначили удосконалення інституційних рамок, необхідні для СР:

  1. Підняти статус ЮНЕП до спеціалізованого агентства більш високого рівня в структурі ООН з новими обов’язками та ресурсами, включаючи сильну Програму ЮНЕП із Стійкого Споживання і Виробництва. Посилити діяльність ЮНЕП з Торгівлі та Навколишнього Середовища. Підняти в статусі Міжнародну панель ЮНЕП з ресурсів. Зміцнити участь громадянського суспільства в ЮНЕП.
  2. Створити потужний Органу з Оцінки Технологій
  3. Представник інтересів майбутніх поколінь має бути на всіх рівнях управління.
  4. Міжнародне впровадження 10-го принципу Конвенції Ріо (глобальна конвенція про доступ до інформації на зразок Орхуської в Європі).

Заява представників НДО містить пропозиції щодо: Дорожньої карти для зеленої економіки, що базується на результатах 10 річних рамок програм з стійкого споживання та виробництва та висновках дослідження Економіка екосистем та біорізноманіття (TEEB); Вона містить пропозиції впровадження прозорої інформації про продукт (уникати незаслуженого використання зеленого маркування), пропагування Цілей споживання тисячоліття; впровадження економічної моделі, яка враховує ємність нашого природного та соціального капіталу. Заява також містить заклик моніторити та документувати шкоди та ризики уранових технологій для навколишнього середовища, ООН розробити Глобальну стратегію відповіді на ці ризики; заклики використовувати принципу «забруднювач платить», створити план дій з формальної та неформальної освіти та виховання з СР.

Щодо законодавчих інструментів, НДО підтримали ідею втілення 10-го принципу Ріо на міжнародному рівні. НДО закликали створити законодавчу базу для безпечного управління хімікатами, впровадити принцип запобіжних дій; змінити «м’яке право» (таке, що має рекомендаційний характер) та погано функціонуюче екологічне законодавство на нові ефективні механізми, застосовувати стратегічну екологічну оцінку (SEA), та оцінку впливу на навколишнє середовище (EIА), багатосторонню угоду щодо Корпоративної соціальної відповідальності. Щодо інституційного вдосконалення, НДО закликали зміцнити інституційну базу СР на всіх рівнях, збільшити підтримку діяльності ЮНЕП з Торгівлі та Навколишнього Середовища, запровадити представників інтересів майбутніх поколінь на всіх рівнях управління, НДО закликали використовувати набір оновлених показників для вимірювання добробуту. НДО підтримали підвищення статусу ЮНЕП та Міжнародної панелі ЮНЕП з ресурсів, запропонували створити Раду ООН з СР. До її повноважень має входити періодичний перегляд відповідності міжнародних угод з національним законодавством та діями, звітування щодо СР країн на основі альтернативних індикаторів добробуту.

Додаткова інформація:

UNEP Regional consultations with Major Groups and stakeholders

Заява основних груп та зацікавлених сторін ЮНЕП для Європи