Коментарі ВЕГО «МАМА-86» щодо проекту оновленої Енергетичної Стратегії України до 2030 року Друк
П'ятниця, 13 липня 2012, 15:05

solar power flowerВЕГО «МАМА-86» підготувала коментарі до оприлюдненого на сайті Міністерства енергетики та вугільної промисловості України проекту оновленої «Енергетичної стратегії України на період до 2030 року».

  1. Всеукраїнська екологічна організація ВЕГО «МАМА-86» приєднується до занепокоєння громадських організацій України тим фактом, що проект оновленої Стратегії не відповідає євроінтеграційному курсу України, орієнтуючись на нарощування виробництва та споживання енергії, що суперечить стратегічному розвитку енергетичної політики Європейського Союзу, яка має на меті подальше скорочення споживання енергії та розширення частки відновлювальної енергетики. Вважаємо за доцільне переглянути цільові показники енергоефективності та частки відновлювальних джерел енергії у загальному енергетичному балансі України до 2030 року з урахуванням необхідності поступового скорочення відставання за цими показниками від держав-членів ЄС.
  2. Також потребує перегляду в бік скорочення цільових показників частка споживання вугілля, що є найбруднішим видом палива та істотним джерелом викидів парникових газів. Продовження подібного розвитку вугільної галузі суперечить не тільки світовим тенденціям, але й ряду міжнародних кліматоохоронних зобов’язань України.
  3. Висловлюємо стурбованість і намірами подальшого розвитку атомної енергетики, включаючи будівництво нових атомних блоків та продовження експлуатації діючих. Наголошуємо на пріоритетності питання гарантування безпеки атомної енергетики, зокрема, в контексті катастрофи у Фукусімі, що вже змусила ряд держав-членів ЄС (зокрема Німеччину) відмовитись від подальшого розвитку атомної галузі. Також звертаємо увагу на необхідність завчасного залучення громадськості до прийняття рішення про спорудження атомних блоків, продовження експлуатації діючих, а також інших рішень, що можуть впливати на здоров’я людей та стан довкілля.
  4. Також звертаємо увагу, що оновлений варіант Стратегії, попри ряд вдосконалень, повторює структурні вади попереднього документа, а саме не має належно прописаних механізмів забезпечення реалізації положень Стратегії, не визначає необхідних ресурсів та шляхів забезпечення її реалізації, механізмів контролю виконання та оцінки і перегляду тощо. Існує дисбаланс в деталізації різних розділів Стратегії, напр., при дуже детальному описі розділу щодо вугільної галузі розділ щодо екологічних проблем є дуже поверховим і не узгоджується із Законом України «Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 року» та Національним планом дій з охорони навколишнього природного середовища до 2015 р., затвердженим Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 577-р від 25.05.2011.
  5. Проект ігнорує соціальний аспект Енергетичної стратегії – необхідність проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи серед населення для популяризації енергоощадної поведінки, створення стимулів для використання енергоефективних технологій та відновлювальних джерел енергії на малих підприємствах та в домогосподарствах (доступних кредитів, податкових пільг тощо).
  6. Документ не містить положень щодо забезпечення громадського контролю за розвитком енергетичної галузі (участі громадськості в прийнятті рішень, забезпечення доступу до інформації) відповідно до Орхуської конвенції та норм українського законодавства. Відповідний розділ потрібно розробити за участю організацій громадянського суспільства та включити до проекту Стратегії. Такий комплексний довгостроковий стратегічний документ як Енергетична стратегія України до 2030 р., що впливатиме на багато сфер української економіки, а також на довкілля та суспільство, потребує більш широкого процесу громадського обговорення (наприклад, за моделлю, яка використовувалася при проведенні національних та регіональних громадських консультацій щодо Національного плану дій з охорони навколишнього природного середовища, організацію яких координувала ВЕГО «МАМА-86» разом з рядом інших громадських організацій та які були високо оцінені Європейським Союзом як такі, що дозволили забезпечити відповідність розробки НПДОНС принципам належного врядування).

Всеукраїнська громадська організація ВЕГО «МАМА-86» має значний досвід роботи з вищезазначених питань, зокрема в 2010 році започаткувала постійний Круглий стіл з питань Орхуської конвенції та атомної енергетики (див. - http://mama-86.org.ua/index.php/uk/ecologization/ecointegration-news/223-2010-12-06-09-59-52.html). «МАМА-86» є багаторічним (і єдиним з-поза меж ЄС) учасником відповідного Європейського круглого столу, маючи доступ до відповідної європейської експертизи в питанні забезпечення прозорості та участі громадськості в сфері атомної енергетики, тож готові співпрацювати в доопрацюванні відповідних положень Стратегії.