Увага! Це архівна версія сайту. Новий сайт ВЕГО «МАМА-86» знаходиться ТУТ

Звіт про участь у роботі Генеральної Асамблеї IPEN
(29 квітня — 1 травня 2005 р.)
та Першої конференції Сторін Стокгольмської конвенції про СОЗ
(2—6 травня 2005 р.)

Стокгольмська конвенція про стійки органічні забруднювачі (СОЗ) є першим обов'язковим для виконання міжнародним документом про охорону навколишнього середовища та здоров'я за рахунок контролювання виробництва, використання та ліквідації токсичних хімічних речовин. Конвенція передбачає перелік дванадцяти СОЗ («брудна дюжина») по відношенню до яких країни — учасниці Конвенції повинні прийняти відповідні міри. Конвенція також передбачає «розширення» первісного переліку СОЗ та прийняття до них відповідних мір.

Неурядові організації — члени Міжнародної мережі з ліквідації СОЗ (International POPs Elimination Network — IPEN) під час підготовки до Першої конференції Сторін Стокгольмської конвенції про СОЗ (КС-1) та проведення Генеральної асамблеї IPEN обговорили та підготовили власну позицію по основним положеннях, що будуть обговорюватися на КС-1. Ці матеріали знаходяться на сайті IPEN: http://www.ipen.org

Під час підготовки до КС-1 IPEN ініціювала кампанію «Стримайте обіцянку!»

Стокгольмська конвенція про СОЗ була підписана 23 травня 2001 року 155 країнами. До цього тривали довгострокові переговори та дебати з метою досягнення компромісу між урядами країн з різних регіонів з різним рівнем розвитку. Тому досягнення домовленостей між усіма зацікавленими сторонами: урядами розвинених країн, та країн що розвиваються; природоохоронними організаціями та організаціями, що захищають здоров'я людей; асоціаціями виробників, які представляють інтереси хімічної промисловості та суміжні інтереси стало значним досягненням та джерелом великих надій.

На шляху переходу до здійснення положень Стокгольмської конвенції про СОЗ організації — члени IPEN закликають усі сторони, що приймали участь у переговорах, дотримуватись усіх вимог, які викладено в узгодженому тексті Конвенції. IPEN розглядає текст Стокгольмської конвенції про СОЗ як обіцянку почати здійснювати кроки для захисту навколишнього середовища та здоров'я населення планети від негативного впливу СОЗ.

Нижче в таблиці наведено перелік головних тем КС-1 та позиція IPEN стосовно них.

Тема

Суттєвість

Позиція IPEN

Ратифікація Стокгольмської конвенції

Тільки 95 країн ратифікували Конвенцію.

Просувати ратифікацію

Фінансові та технічні ресурси

Країни, що розвиваються та є Сторонами повинні бути забезпечені повністю фінансовими та технічними ресурсами для виконання ними зобов'язань перед Конвенцією.

Постійний моніторинг та оцінка використання фінансових ресурсів.

Участь громадськості та обізнаність

Правила процедури та компетенція (terms of reference), які розроблено Комітетом з розгляду COЗ (the POPs Review Committee — POPRC) та іншими Експертними робочими Групами будуть обговорюватись на КС-1.

Гарантія повного доступу до інформації, прозорість та участь громадськості у процесі та діяльності повинна бути обговорена та прийнята на КС-1 (в POPRC, в Експертній Групі з найкращих наявних методів і найкращих видів природоохоронної практики (BAT/BEP) та при удосконаленні Посібника з діоксинів).

Підвищення обізнаності та стимулювання участі громадськості в створенні та виконанні Національних планів виконання (NIP).

Комітету з розгляду СОЗ

Додатковий механізм для угоди по СОЗ (що підпадають під Додаток D)

- PBDE, ліндан, інші -

Гарантія відкритого та прозорого процесу щодо правил процедури POPRC, оскільки НПО повинні продовжувати участь в якості спостерігачів.

ВАТ/ВЕР керівні принципи

КС-1 може зробити спробу прийняти ВАТ/ВЕР керівні принципи.

Проект Керівних принципів містить корисну інформацію, але ця роботу вимагає доробки, оскільки значні невідповідності повинні бути з'ясовані перед розглядом Керівних принципів для прийняття.

Посібник з інвентаризації діоксинів

Інвентаризацію для усіх джерел діоксинів не закінчено.

Цей документ є некоректним і його не можна бути прийняти на КС-1.

Низький зміст СОЗ та керівні принципи Базельської конвенції з відходів, що містять СОЗ

Перевірка підтримки цілей Конвенції

Несумісність зі Стокгольмською конвенцією, не можна бути прийняти на КС-1.

Недоліки наведено у IPEN Fact Sheet.

DDT та малярія

Дискусія по DDT

Розширення дискусії по DDT, необхідність ввести обмежувальний фактор для запасів DDT, які призначені для боротьби з малярією та розглянути альтернативи, які безпечні для здоров'я та довкілля.

В період підготовки до КС-1 IPEN проводила активну діяльність та підготувала відповідні матеріали за головними темами КС-1, які було презентовано та поширено серед учасників КС-1.

1. Побічні продукти та ВАТ/ВЕР керівні принципи:

  • IPEN Egg Report висвітлює результати аналізу змісту діоксинів, поліхлорбіфенілів, гексахлорбензолу та інших СОЗ, які отримано з 20 місць в 17 країнах: (http://www.oztoxics.org/ipepweb/egg);
  • A Work in progress: BAT/BET Guidelines Critieque (www.ipen.org.ua);
  • Alternative to POPs Disposal (www.ipen.org.ua).

2. Розміщення відходів, які містять СОЗ та визначення «низького» змісту СОЗ:

  • Inconsistent: The Problem With the Basel Guidelines on POPs Waste (www.ipen.org.ua);
  • After Incineration: The Toxic Ash Problem — Fly Ash report (www.ipen.org.ua).

3. Інвентаризація джерел діоксанів на національному рівні:

  • IPEN Egg Report (http://www.oztoxics.org/ipepweb/egg);
  • IPEN Dioxin Toolkit Fact Sheet (www.ipen.org.ua).

4. Розширення списку СОЗ в Конвенції (POPRC):

  • IPEN Egg Report (http://www.oztoxics.org/ipepweb/egg);
  • IPEN Fact Sheets POPRC and New POP Candidates (www.ipen.org.ua);
  • A Living Document: Adding New POPs to the POPs Convrntion;
  • Lindane;
  • PBDE (http://ipen.ecn.cz).
  • Endosulfan.

5. Глобальні дії та джерела для підвищення обізнаності:

  • Виконання Проекту з глобального біомоніторингу змісту СОЗ, що непередбачено утворюються, в курячих яйцях.

Організації, які приймали участь в цьому проекті, виконали роботу з відбору проб курячих яєць та проведення аналізу на зміст СОЗ в них. Вибір курячих яєць в якості об'єктів для дослідження було обумовлено тим, що ці продукти є найбільш загальними та необхідними в раціоні харчування людей. Проект виконувався в 17 країнах на 5 континентах світу (Беларусь, Болгарія, Чехія, Єгипет, Індія, Кенія, Мексика, Мозамбік, Пакистан, Філіппіни, Росія, Сенегал, Словаків. Танзанія, Туреччина, Уругвай, США). Яйця тестувались на зміст діоксанів, фуранів, ПХБ, гексахлорбензолу (НСВ), ліндану та бромвміщуючих речовин, які використовуються для створення вогнетривких матеріалів. В курячих яйцях може знаходитись до 9 таких речовин. Результати презентовано в двох звітах та під час проведення Глобального Тижня Дій (http://www.oztoxics.org/ipepweb/egg):

  • The Egg report: Contamination of Chicken egg from 17 countries by dioxins, PCBs and hexachlorbenzene
  • The Next Generation of POPs: PBDEs and Lindane
  • Глобальний Тиждень Дій/ День Землі 2005

НПО з усього світу прийняли участь в Глобальному Тижню Дій в квітні 2005 р. Центром подій став День Землі 22 квітня.

  • Журнал «Брудна дюжина»

Цей журнал створює Фонд реалізації ідей (Бєларусь) за участю членів IPEN з усього світу. Спеціальний випуск цього Журналу було присвячено КС-1 та видано англійською, російської та іспанською мовами.

Крім того, інформаційні матеріали IPEN до КС-1 (перелік наведено нижче) було видано російською мовою (http://accord.cis.lead.org):

  • Керівні принципи ВАТ/ВЕР (Найкращі доступні технології і Найбільш екологічні практики): процес триває
  • Проблеми Керівних принципів Базельської конвенції по відходам, що містять СОЗ
  • Захист дітей від впливу небезпечних хімічних речовин

Альтернативи поводження зі стійкими органічними забруднювачами (СОЗ)

6. Діяльність IPEN під час подій в Уругваї

  • Генеральна Асамблея IPEN (29 квітня — 1 травня 2005 р.)

Більш ніж 50 організацій-учасниць прийняли участь в цієї події, де обговорювались головні теми КС-1 та майбутні дії IPEN «Майбутнє без токсикантів».

  • IPEN та IPEP презентації на КС-1

Під час роботи КС-1 було презентовано виставку роботи IPEN та регіональних центрів the International POPs Elimination Project ( IPEP ) у відповідних регіонах, проведено Side Event за результатами роботи регіональних центрів в IPEP , а також було презентовано новій IPEP сайт (http://www.oztoxics.org/ipepweb/egg)

ВЕГО «МАМА-86» є національним координатором IPEN в Україні. З 2004 р. ми приймаємо участь у виконанні IPEProject в межах регіонального центру країн ННД; проводимо роботу на національному та регіональному рівні з проблеми СОЗ; виконуємо проекти з цієї тематики.

Наші результати було представлено під час роботи КС-1 на інформаційному стенді регіонального центру країн ННД та включено в презентацію на Side Event.

Було презентовано:

  • Ініціативу ВЕГО «МАМА-86» в Глобальному Дню акцій (GDA), який відзначався 17 травня 2004 року Міжнародною мережею IPEN та був пов'язаний зі вступом в дію Стокгольмської конвенції про СОЗ. Для здійснення діяльності щодо подій до GDA виконувався проект «Raise public awareness about the Stockholm Convention in Ukraine».
  • Результати проекту «Партнерство між громадськими організаціями та науковими структурами з метою створення потенціалу для зниження негативної на між общественными организациями и научными структурами по созданию потенциала для снижения негативного навантаження СОЗ на довкілля та здоров'я людей».
  • Результати проекту «Дослідження та аналіз ситуації з СОЗ в Україні. Розробка рекомендацій до Національного плану впровадження Стокгольмської конвенції про СОЗ (Звіт про ситуацію із СОЗ в Україні)».
  • Результати проекту «Організація Всесвітнього Дня Дій проти СОЗ в Україні» для підтримки кампанії щодо Всесвітнього Дня Дій проти СОЗ, який в 2005 році проводився День Землі — 22 квітня. Діяльність та заходи в рамках цієї кампанії було присвячено 15-річчю ВЕГО «МАМА-86».
  • Спільний IPEN та ООН side event «Ефективна участь громадянського суспільства в Стокгольмській конвенції»

IPEN спільно з UNIDO и UNEP презентували приклади ефективної участі громадянського суспільства в Стокгольмській конвенції.

Перша конференція Сторін Стокгольмської конвенції про СОЗ

Перша конференція Сторін Стокгольмської конвенції про СОЗ (КС-1), відкрившись 2 травня 2005 р. в Пунта дель Есте (Уругвай), тривала до 6 травня 2005 р. Матеріали КС-1 розміщено на сайті: http://www.pops.int/documents/meetings/cop_1/meetingdocs/

Попередній порядок денний КС-1 включав такі питання:

  1. Відкриття наради
  2. Організаційні питання:
    • вибори посадових осіб;
    • затвердження порядку денного;
    • організація роботи.
  3. Прийняття правил процедури Конференції Сторін і її допоміжних органів.
  4. Доповідь про перевірку повноважень представників на першій нараді Конференції Сторін.
  5. Доповідь про досягнення Міжурядового комітету для ведення переговорів по міжнародному документу, що має обов'язкову юридичну силу при здійснення міжнародних мір у відношенні до окремих стійких органічних забруднювачів.
  6. Питання для розгляду або вживання заходів Конференцією Сторін:
    • заходи для скорочення або ліквідації викидів у результаті навмисного виробництва і використання:
      • i) ДДТ;
      • ii) особливі виключення та по'язані з цим питання;
    • заходи для скорочення або ліквідації викидів у результаті ненавмисного виробництва:
      • i) керівні принципи, що стосуються найкращих наявних методів і найкращих видів природоохоронної практики;
      • ii) виявлення і кількісна оцінка викидів;
    • заходи для скорочення або ліквідації викидів, зв'язаних з відходами: технічні керівні принципи, що стосуються екологічно безпечного регулювання стійких органічних забруднювачів.
    • плани здійснення;
    • коло ведення Комітету з розгляду стійких органічних забруднювачів.
    • обмін інформацією;
    • технічна допомога;
    • фінансові ресурси, механізми і відповідні фінансові домовленості;
    • представлення інформації;
    • оцінка ефективності;
    • недотримання;
    • врегулювання спорів: правила, що стосуються арбітражного розгляду і домовлена процедура;
    • фінансові правила Конференції Сторін і її допоміжних органів, а також фінансовий стан, що регулюють функціонування секретаріату;
    • місцеперебування секретаріату;
    • відповідальність і компенсація.
  7. Діяльність секретаріату і прийняття бюджету.
  8. Інші питання.
  9. Прийняття доповіді.
  10. Закриття наради.

Організація роботи КС-1:

Делегати КС-1 обрали Mariano Arana, Uruguay's Minister of Housing, Territorial Planning, and Environmental президентом КС-1.

Делегати схвалили створення Committee of the Whole (COW) та обрали голову його голову Mark Hyman (Австралія).

Під час КС-1 проходили пленарні засідання, засідання Комітету повного складу (COW), контактної групи з правових та адміністративних питань; Комітету з розгляду СОЗ; контактної групи з фінансових механізмів; контактної групи з ВАТ/ВЕР керівних принципів; регіональних груп. Уся робота в цих групах була відкритою для делегацій та спостерігачів. Спостерігачі від IPEN приймали активну участь в усіх засіданнях, послідовно відстоюючи свою позицію, яка була підготовлена та узгоджена під час роботи Генеральної Асамблеї IPEN напередодні відкриття КС-1.

В останній день роботи Конференції президент КС-1 Mariano Arana (Uruguay) відкрив засідання найвищого рівня. Делегати заслухали доповідь Виконавчого директора UNEP Klaus Topfer, який наголосив на важливості багатосторонності та синергізму між природоохоронними угодами.

В виступах міністрів охорони навколишнього середовища та голів делегацій звучали головні теми:

  • Імплементація Конвенції (було відмічено, що деякі країни не надають зусиль для ратифікації Конвенції, розробки та втілення національних планів імплементації (NIPs); WHO наполягала на важливості включення в NIPs розділів стосовно здоров'я).
  • Технічна допомога (було запропоновано використовувати створені центри для просування синергізму в імплементації усіх багатосторонніх природоохоронних угод (Multilateral Environmental Agreements — MEAs).
  • Фінансові механізми (було висловлено подяку GEF, супроводжує фінансування створення NIPs).
  • Синергізм між хімічно-зв'язаними MEAs (було висловлено пропозиції стосовно об'єднання хімічних конвенцій. Включаючи Стокгольмську, Роттердамську та Базельську).
  • Внутрішні теми (більшість виступів було присвячено ВАТ/ВЕР керівним принципам).
  • Важливість хімікатів для економічного та соціального розвитку.
  • Управління СОЗ-вміщуючими відходами.
  • Непередбачене виробництво СОЗ (діоксани і фурани).
  • Додатки до переліку СОЗ (було відмічено важливість роботи Комітету з розгляду СОЗ).
  • Альтернативи СОЗ.

Головні підсумки роботи КС-1:

  • Делегати розглянули пропозиції щодо розміщення постійного секретаріату Стокгольмської Конвенції про СОЗ від урядів Швейцарії та Італії. (Для довідки: В Римі розміщено штаб квартиру FAO та секретаріат Роттердамської конвенції). Після тривалих дебатів та переговорів представники уряду Італії зняли свою пропозицію і було прийнято рішення про розміщення постійного секретаріату Стокгольмської Конвенції про СОЗ в Женеві.
  • Було схвалено пропозиції щодо об'єднання секретаріатів Роттердамської та Стокгольмської конвенцій і спільне фінансування виконавчого секретаря обох конвенцій в 2006 р.
  • BAT / BEP керівні принципи. Було вирішено, взявши за основу наявний документ продовжувати роботу на проектом BAT / BEP керівні принципи. При цьому було рекомендовано врегулювати текст цього документу зі Статтею 5 «Заходи зі зменшення або ліквідації викидів внаслідок ненавмисного виробництва». Для подальшої роботи над цим документом було вирішено створити експертну групу в такому складі: 9 представників із Африки, 9 — із Азії та Тихоокеанського регіону, 4 — із Центральної та Східної Європи; 6 — із Латинської Америка та Карибського басейну, 14 — із Західної Європи та інші.
  • Під час обговорення питань, що стосується оцінки потреби у ДДТ, що зберігається для боротьби з переносниками хвороб, країни фактично розділилися на три групи:
  • Держави, що успішно борються з малярією без використання ДДТ, застосовуючи інші доступні альтернативні методи.
  • Держави, які змушені продовжувати використання ДДТ;
  • Держави, де ДДТ не використовується, але маються визначені запаси цієї речовини на випадки спалахів захворювання малярією.

Делегати відзначили важливість залучення необхідних ресурсів для проведення досліджень по пошуку екологічно й економічно прийнятних альтернатив використанню ДДТ.

Керівні принципи з розробки Національних планів виконання (НПВ) Стокгольмської конвенції про СОЗ. Більш 80 країн уже працюють над своїми НПВ, використовуючи Керівні принципи, які більшістю країн розглядаються як цілком достатній матеріал для розробки НПВ. На КС-1 було презентовано два підготовлених НПВ від Молдови та Канади. Головна проблема для більшості країн — пошук фінансових ресурсів, необхідних для виконання намічених у НПВ видів діяльності.

Під час обговорення проекту рішення по Комітету з огляду СОЗ учасники Конференції відзначили широку участь представників усіх регіонів у його роботі. До роботи в Комітету можуть також залучатися зовнішні експерти та експерти із НУО в якості спостерігачів. Крім того, на його засідання будуть запрошуватися ті країни, що внесли в секретаріат Конвенції свої пропозиції щодо нових речовин для включення їх в список Конвенції.

Було домовлено розглянути чотири речовини для додатку їх до переліку СОЗ, які підпадають під юрисдикцію Стокгольмської конвенції про СОЗ. До них належать два
К этим веществам относятся: два сповільнювача вогню — полібромований ефір (Р BDE) і гексабромобіфеніл (HBB), інсектицид ліндан та пестицид хлордекон.

Фінансові механізми.

На КС-1 контактна група з фінансових механізмів розробила проекти керівних принципів фінансових механізмів, проект Меморандуму про згоду між Глобальним екологічним фондом (the Global Environment Facility — GEF) та КС, проект Документу з компетенції (ToR) для огляду фінансових механізмів. Було відмічено ключову роль GEF в фінансуванні імплементації Стокгольмської конвенції про СОЗ та його подальшу участь в якості вірогідного фінансового механізму Конвенції.