Увага! Це архівна версія сайту. Новий сайт ВЕГО «МАМА-86» знаходиться ТУТ

Проект ВЕГО «МАМА-86» — «A Toxic-free Europe — Ukrainian Part»

В рамках робочої програми ВЕГО «МАМА-86» — «Хімічні речовини і небезпечні відходи» розпочато роботу над проектом «A Toxic-free Europe — Ukrainian Part».

Цей проект є частиною проекту «A Toxic-free Europe», який виконує неурядова організація International Chemical Secretariat (ChemSec) (Швеція) у партнерстві з неурядовими організаціями України, Білорусі та Росії при підтримці Swedish EPA.

Партнерами проекту від України є ВЕГО «МАМА-86», від Білорусі — екологічна група «Фонд реалізації ідей» (Мінськ), від Росії — центр «ЕкоСогласіє» (Москва).

Неурядова організація Швеції International Chemical Secretariat (Міжнародний хімічний секретаріат) була створена у 2002 році чотирма неурядовими організаціями: the Swedish Society for Nature Conservation (SSNC) (Шведське товариство охорони природи), WWF Sweden (Фонд дикої природи Швеції), Faltbiologerna (Природа і молодь) та Friedens of the Earth Sweden (Друзі Землі Швеції). Разом ці організації мають 300 тисяч індивідуальних членів.

Стратегічними цілями проекту «A Toxic-free Europe» є:

  • Моніторинг, оцінка впливу та здійснення інформування про розвиток політики щодо регулювання хімічних речовин в ЄС та інших країнах з точки зору навколишнього середовища та здоров'я людей.
  • Діяльність щодо підтримки напрямків роботи інших НУО, які входять до ChemSec , стосовно завдань, які пов'язані з регулюванням хімічних речовин.
  • Підтримка та процес ініціювання іноземних та міжнародних індустріальних організацій, компанії, науковців та громадянське суспільство щодо концентрування їх уваги на вплив хімікатів на навколишнє середовище та здоров'я людей.

Діяльність України, Білорусі та Росії щодо регулювання хімічними речовинами є дуже важливою як відносно Швеції, так і відносно одна одної, оскільки ці країни є дуже близькими сусідами.

В проекті ВЕГО «МАМА-86» — «A Toxic-free Europe —Ukrainian Part» планується провести дослідження національного законодавства щодо хімічних речовин (імпорт, експорт, виробництво хімічних речовин та продуктів) силами експертів з неурядових організацій та наукових установ. До переліку хімічних речовин та продуктів, які розглядаються у дослідженні, включено ліки, пестициди, косметику і харчові домішки. В результаті цього в дослідженні буде підготовлено огляд наявного національного законодавства щодо хімічних речовин та продуктів, а також запропоновано заходи щодо його покращання з точки зору захисту здоров'я людей та навколишнього середовища.

В ході реалізації проекту буде адаптовано, доповнено та перекладено матеріали з проблем регулювання хімічними речовинами, які підготовлено експертами ChemSec: «Токсичні хімікати: відсутні дані, немає і проблем?», «Токсичні хімікати: пошук працездатних рішень», «Принцип остороги на практиці».

Для обговорення стану проблем у сфері управління хімічними речовинами в Україні і впливу токсикантів на здоров'я людей та навколишнє середовище, а також напрацювання пропозицій щодо прийняття рішень на покращання ситуації, заплановано провести національний семінар за участю представників влади, уряду, науковців та неурядових організацій. Семінар буде організовано спільно з представниками шведського товариства охорони природи та Хімічного секретаріату. На семінарі шведські експерти презентуватимуть свій багаторічний досвід у сфері роботи з хімікатами. Учасники семінару розглянуть сприятливі можливості щодо покращання контролю за хімікатами (виробництво, імпорт) та їх використанням (сировина, хімічні продукти, речі).

Матеріали огляду та семінару будуть узагальнені та викладені у брошурі.

Результати проекту нададуть змогу цільовим групам проекту, і особливо екологічним організаціям отримати знання та досвід щодо їхньої майбутньої роботи з проблем хімікатів як на національному, так і міжнародному рівнях.

Робота неурядової організація International Chemical Secretariat (ChemSec) (Швеція), партнеру проекта, спрямована на забезпечення майбутнього без токсикантів. Для досягнення цієї мети Секретаріат просуває здійснення принципу остороги у міжнародній політиці та практиці в області регулювання хімічними речовинами. Крім того, Секретаріат збирає інформацію про нові та найбільш прогресивні дослідження та ініціативи в галузі хімічних речовин.

Цю інформацію Секретаріат поширює серед зацікавлених організацій, політиків та службовців, представників промисловості та екологічних НУО з метою підвищення їх потенціалу та посилення положень щодо захисту здоров'я людей та навколишнього середовища у хімічному законодавстві у цілому світі.

Секретаріат продовжує діалог із зацікавленими організаціями шляхом проведення зустрічей, семінарів, випуску брошур та інших інформаційних матеріалів. Секретаріат сприяє створенню мереж НУО та виконує функцію ресурсної організації для НУО в цієї області.

Секретаріат поширює інформацію про хімікати в інших країнах світу та вважає роботу з підвищення потенціалу та створення мереж зацікавлених організацій важливою частиною своєї діяльності.

International Chemical Secretariat є членом Міжнародної мережі з ліквідації стійких органічних забруднювачів (IPEN) та співпрацює з нею з питань Стокгольмської конвенції про СОЗ та Стратегічного підходу до міжнародного регулювання хімічними речовинами (Strategic Approach to International Chemicals Management — SAICM).

В цей час Секретаріат приділяє головну увагу новому прогресивному хімічному законодавству (REACH), яке розробляється в ЄС. Секретаріат працює над посиленням принципу остороги у новому законодавстві REACH та пересікає спроби послабити його.

Хімічне законодавство REACH = реєстрація, оцінка, ліцензування та обмеження для хімічних речовин (Registration, Evaluation, Authorisation and restriction of Chemicals) означає наступне.

Реєстрація. Усі хімічні речовини які виробляються або імпортуються у кількості більш 1 тони на компанію підлягають реєстрації і хімічна промисловість повинна бути надавати основну інформацію про них. Ця вимога стосується приблизно 30 тис. хімічних речовин.

Оцінка. Хімічна промисловість, а не державні органи за рахунок платників податків, буде відповідати за збір інформації про вплив хімікатів на здоров'я людей та навколишнє середовище. Державні органи будуть контролювати виконані хімічною промисловістю дослідження хімічних речовин, які виробляються або імпортуються в кількості більш 100 тон на компанію за рік. Ця вимога поширюється і на речовини, які віднесено до найбільш небезпечних. Після цього буде прийматись рішення стосовно необхідності введення ліцензування для виробництва або імпорту таких речовин.

Ліцензування. Хімічні речовини, які віднесено до найбільш небезпечних, підлягають ліцензуванню (або для них необхідно мати дозвіл). Промисловість зобов'язана звертатись за ліцензією на обмежене застосування таких хімічних речовин. Вона зобов'язана буде показати, що при поводженні з цими речовинами забезпечується безпека. Ця вимога, в першу чергу, стосується 1400 хімічних речовин, які віднесено до найбільш небезпечних. Вони мають такі властивості, як стійкість, схильність до накопичення в живих істотах, токсичність, канцерогенні/тератогенні ефекти або вплив на репродуктивну систему або здатність порушувати гормональні процеси.

Система REACH розробляється міністрами охорони навколишнього середовища країн ЄС вже 7 років. Протягом цих років вони стикались з міцною протидією хімічної промисловості. Лобістська кампанія хімічної промисловості — одна з найбільш масштабних кампаній в історії ЄС — призвело до того, що Європейська Комісія поставила інтереси хімічної промисловості вище інтересів захисту здоров'я людей та навколишнього середовища.

17 листопада 2005 р. в на засіданні Європейського парламенту відбулось перше голосування стосовно REACH. Законодавці підтримали з внесеними змінами закон REACH. Вони прийняли рішення, що компанії повинні підтверджувати безпечність речовин, які використовуються в повсякденному житті у складі таких речей як автомобілі, комп'ютери, миючих засобів або фарби.

Властивості близько 30 000 хімікатів, що виробляються або імпортуються в ЄС, повинні бути зареєстровані в центральному агентстві. Але вимоги тестування і ліцензування відносяться тільки до речовин-канцерогенів. Євро пейські парламентарі голосували (407 — за, 105 — проти) за закон із 41 обмеженням, що вказує на довгий шлях до набуття чинності закону REACH. Запропоновані зміни повинні бути схвалені Європейською Комісією, потім угода повинна бути досягнута серед членів ЄС (можливо в наступному місяці), ймовірно, друге читання закону REACH в Європарламенті відбудеться у наступному році.