Увага! Це архівна версія сайту. Новий сайт ВЕГО «МАМА-86» знаходиться ТУТ

Проект

5-та Всеукраїнська конференція екологічної громадськості
«Екологічні партнерства порубіжних країн: участь громадськості»

Резолюція

секції «Освіта в інтересах сталого розвитку:
міжнародна співпраця»
(24—26 вересня 2004 року, м. Чернівці)

Ми, учасники 5-ої Всеукраїнської конференція екологічної громадськості «Екологічні партнерства порубіжних країн: участь громадськості», під час роботи секції «Освіта в інтересах сталого розвитку: міжнародна співпраця»,

відзначаємо, що

перехід України до збалансованого сталого розвитку потребує розробки реалістичної стратегії, планів дій та дієвих механізмів втілення їх у життя. Протягом минулих років суспільство, держава пройшли шлях політичних і соціально-економічних перетворень. Ми прагнемо стабільності в усіх сферах життя, вважаємо пріоритетними ідеї та принципи гармонійного розвитку. Ми відкриті для міжнародної і, в першу чергу, європейської інтеграції, яка може бути вдалим шляхом прискорення внутрішніх змін на засадах збалансованого сталого розвитку, стратегічними орієнтирами безпечного співіснування з іншими країнами, народами;

до числа основних тем освіти в інтересах забезпечення збалансованості належить:

  • продовження освіти протягом життя;
  • міждисциплінарна освіта;
  • артнерства;
  • олікультурна освіта;
  • розширення можливостей;

особливу увагу слід приділяти професійній підготовці викладачів, молодіжних лідерів, освіта повинна розглядатися як один із засобів розширення можливостей молоді, інших вразливих груп, особливо в сільських районах шляхом встановлення стосунків партнерства між поколіннями, взаємного навчання. Відчувається необхідність переорієнтації освіти, інформаційно-пропагандистської роботи і професійної підготовки з метою забезпечення глибокого розуміння, критичного аналізу і підтримки громадськістю збалансованого розвитку;

освіта для сталого розвитку не дорівнює екологічній освіті і не є переорієнтацією будь-якої однієї сфери освіти. ОСР повинна однаковою мірою включати економічні, соціальні й екологічні аспекти і стати процесом навчання протягом усього життя, з чіткою роллю формальної, неформальної і неофіційної освіти;

ОСР повинна бути процесом навчання. Важливим є перехід від процесу викладання до процесу навчання для ОСР. Необхідно зв'язувати навчання з освітою і приділяти більше уваги важливій ролі неформального і неофіційного навчання.

широке співробітництво в сфері освіти з метою сталого, розвитку буде сприяти розширенню взаєморозуміння між країнами, зміцненню миру, безпекиі загального добробуту, сталому розвитку. ОСР є одним з важливих інструментів переходу до стійких моделей виробництва і споживання, формування у населення системи цінностей, що відповідають культурі помірності і принципам сталого розвитку в цілому. Розвиток освіти в інтересах сталого розвитку повинен забезпечити формування екологічно відповідальної поведінки протягом усього життя, розвиток цілісного (холістичного), міждисциплінарного підходу в процесі навчання і пізнання, необхідного для вирішення сучасних глобальних проблем і просування до сталого майбутнього.

Методи і підходи в ОСР, базуючись на загальних принципах, повинні визначатися й адаптуватися на місцевому рівні відповідно до національних екологічних, соціальних і економічних умов, а також особливостями місцевих систем освіти і культурних традицій;

дії на регіональному рівні вимагають також здійснення постійного зв'язку з метою обміну інформацією про намічену і здійснювану діяльність і про участь у міжнародних форумах, організованих у рамках Декади ООН (2005—2015р.р.) з освіти в інтересах сталого розвитку в Україні та на європейському рівні;

визнаємо

необхідність налагодити постійний зв'язок з європейськими структурами і структурами ООН, залучених до процесу Декади, сприяти створенню державних рад (комісій) з освіти в інтересах сталого розвитку;

підтримуємо

завершення розробки Стратегії ЄЕК 00Н щодо просвіти для сталого розвитку, елементи якої були підготовлені в рамках процесу «Довкілля для Європи». Підтримуючи це важливе рішення, стверджуємо, що за допомогою покоління освічених фахівців для сталого розвитку, людство отримає вагоміші гарантії врівноваження економічного зростання та мудрого і невиснажливого використання навколишнього середовища для теперішніх та майбутніх поколінь;

пропозицію українських громадських організацій з формування Всеукраїнської координаційної ради для об'єднання дій всіх секторів суспільства у цьому процесі.

ПРОПОНУЄМО

урядам держав:

  • активно включитися в розробку і реалізацію Стратегії ЄЕК ООН з освіти в інтересах сталого розвитку;
  • алучити до цього процесу всі зацікавлені міністерства і відомства, підсилити координацію між ними, звернувши особливу увагу на взаємодію між міністерствами освіти й охорони навколишнього середовища;
  • озробити, широко обговорити і прийняти національні плани дій у рамках ДОСР, забезпечивши плановані заходи відповідними фінансовими ресурсами;
  • забезпечити безперервність виконання взятих зобов'язань і задач у рамках національних планів і програм в області ОСР, з огляду на стратегічну значимість цього процесу;
  • усебічно сприяти розвиткові соціального партнерства, спрямованого на підготовку і реалізацію ДОСР і максимальному залученню громадянського суспільства в цей процес.

Секретаріату ЮНЕСКО

активізувати:

  • діалог із зацікавленими країнами для завершення формування графіка здійснення Декади ОСР, активно залучаючи до цього процесу інститути громадянського суспільства, зокрема, неурядові організації;

забезпечити:

  • процес підготовки і поширення документів з ОСР,
  • регулярне відновлення веб-сайта ДОСР і передбачити інтерактивне використання;

поліпшити:

  • роботу з кореспонденцією і коментарями до проекту Міжнародного графіка виконання ДОСР, інформування зацікавлених організацій про процес підготовки Графіка й інші документи ДОСР;
  • взаємодію з організаціями громадянського суспільства;

звернутися:

  • до міжнародних організацій і фінансових інститутів із закликом підтримати країни в реалізації ДОУР, сприяти розвитку національного потенціалу і забезпечити необхідні інформаційні і фінансові ресурси для роботи в цій галузі.

Праціівникам системи освіти

  • взяти на себе роль провідників ідей ОСР на національному рівні й активно брати участь у підготовці до Декади;
  • усвідомлюючи необхідність переорієнтації схваленого в країнах дискретного підходу в освіті, активно сприяти впровадженню інтегрованого і міждисциплінарного підходу в систему освіти.

Засобам масової інформації

  • висвітлювати процес підготовки і просування реалізації ДОСР, сприяти поширенню кращого досвіду в цій сфері;

Інститутам громадянського суспільства

  • докласти всі зусилля до підготовки і реалізації ДОСР на місцевому, національному і регіональному рівнях у співробітництві з усіма зацікавленими сторонами;

Неурядовим організаціям

  • розробити координаційні механізми на регіональному і національному рівнях для активного залучення громадянського суспільства в процес реалізації ДОСР;
  • сприяти всебічному інформуванню всіх верств населення про цей процес.