Увага! Це архівна версія сайту. Новий сайт ВЕГО «МАМА-86» знаходиться ТУТ
Резолюція семінару
«Водопостачання, санітарія і гігієна для всіх в Україні»
“Water, sanitation and hygiene for all in Ukraine”
(WASH in Ukraine)
22 вересня 2004 р., Київ в рамках Міжнародного водного форуму «AQUA Україна — 2004»
Організатори: Всеукраїнська екологічна громадська організація «МАМА-86», Українська Водна Асоціація.
За участі : WSSCC — Ради із співпраці у галузі водопостачання та санітарії при ВООЗ; WECF — Women in Europe for a Common Future — Європейської мережі жіночих НУО «Жінки Європи за спільне майбутнє».
За підтримки: програми МАТРА Міністерства закордонних справ Нідерландів та Секретаріату WSSCC.
Ми, учасники семінару, представники різних секторів суспільства: державних структур, органів місцевого самоврядування, науки, виробництва, ЗМІ, НУО та громадськості, що зацікавлені у вирішенні проблем забезпечення громадян України якісною питною водою в достатній кількості та необхідними умовами санітарії,
— визнаючи що вода є основою життя, а право на доступ до якісної питної води є невід'ємним правом кожної людини, яке має гарантуватися та забезпечуватися державою,
— беручи до уваги Цілі розвитку тисячоліття в галузі водопостачання та забезпечення умовами санітарії, що були прийняті на Генеральній Асамблеї ООН у 2000 р. та підтверджені Самітом у Йоганнесбурзі у 2002 році, та визнання цих цілей у галузі водопостачання та санітарії пріоритетом 2004—2005 років щодо прийняття політичних рішень на міжнародному рівні задля реального покращання ситуації у світі,
— підтримуючи підписання Україною міжнародних документів, що спрямовані на досягнення Цілей розвитку тисячоліття, і ратифікацію Протоколу по воді та здоров'ю до Гельсінкської Конвенції 1992 року,
— підтримуючи процес реформування водного сектору в Україні та розробку і прийняття низки законодавчих актів та державних програм щодо покращання забезпечення громадян України якісною питною водою в достатній кількості та умовами санітарії,
— розуміючи, важливість практичних дій та позитивних зрушень вже сьогодні задля забезпечення доброякісною питною водою населення, яке нині проживає в Україні,
вважаємо за важливе відзначити, що:
1. Забезпечення населення України якісною питною водою та умовами санітарії є гострим питанням сьогодення, яке має бути визнано пріоритетним завданням не лише на національному, але й на місцевому рівні і закріплено відповідними довгостроковими програмами і необхідним фінансуванням як державного, так і місцевого рівнів.
2. Державні програми та місцеві плани дій повинні встановлювати «цілі розвитку» — чіткі строки, кількісні та якісні показники щодо вирішення проблеми забезпечення громадян України якісною питною водою та належними умовами санітарії, що потребує також затвердження державних стандартів на питну і на доочищену питну воду та встановлення мінімальних соціальних економічно забезпечених потреб у питній воді і воді на санітарно-гігієнічні потреби, які гарантовані державою громадянам України.
3. Державні програми та місцеві плани мають чітко встановлювати коротко-, середньо- та довгострокові пріоритети, відповідно яких визначаються пріоритети та механізми фінансування.
4. Державні програми та місцеві плани мають містити механізм нагляду, щорічного звітування та уточнення показників досягнення цілей відповідно динаміці їх виконання. Цей механізм повинен передбачати систематичне залучення громадськості до процесу на всіх стадіях.
5. Громадськість потребує постійного інформування та роз'яснювальної роботи з боку державних установ на національному і місцевому рівнях щодо стратегії та планів дій, пов'язаних з реформою сектору в цілому та окремих її напрямів (законодавчої бази, тарифної реформи, розвитку правових відносин у секторі тощо), ходу виконання цих планів .
6. Залучення зацікавленої громадськості до обговорень проектів Державних програм та планів реформування сектору водопостачання та водовідведення покращить якість та ефективність впровадження цих державних рішень, підсилить контроль за їх втіленням у життя. Пропонуємо провести разом з представниками відповідних Комітетів Верховної Ради України та структур Кабінету Міністрів у жовтні 2004 р. громадські консультації-обговорення проекту програми «Питна вода України» та направити результати цих обговорень у відповідні Комітети Верховної Ради України для їх урахування.
7. Наразі реформування водного сектору, головним чином, відбувається за рахунок реформ централізованого водопостачання та водовідведення у містах, в той час як вирішення проблем забезпечення сільського населення якісною питною водою та благоустрою населених пунктів залишається поза необхідної уваги та фінансової підтримки з боку держави.
Проблеми питної води та санітарії у сільській місцевості, потребують окремого розгляду Парламентом України. Вважаємо за необхідне:
- провести Парламентські слухання з проблеми забезпечення якісною питною водою та належними умовами санітарії населення сільської місцевості;
- переглянути хід виконання та фінансове забезпечення існуючих програм, що стосуються благоустрою та вирішення проблем водопостачання та санітарії у сільській місцевості, з метою усунення перепон на шляху виконання цих програм;
- приділити особливу увагу пріоритетному розвитку мереж централізованого водопостачання та каналізації в сільській місцевості там, де це обумовлено природними або техногенними умовами;
- визнаючи важливість використання децентралізованого водопостачання, зокрема колодязів, у забезпеченні значної частини населення України питною водою вирішити проблеми державного контролю за станом, паспортизації та створення служб обслуговування індивідуальних та колективних колодязів у сільській місцевості.
8. Задля гарантованого забезпечення права громадян України на безпечну питну воду необхідно:
а) проблеми питного водопостачання розглядати в контексті інтегрованого управління водними ресурсами України, надавши пріоритет охороні і оздоровленню водних ресурсів та раціональному їх використанню;
б) здійснювати державний санітарно-епідеміологічний нагляд за станом джерел централізованого і децентралізованого водопостачання та якістю питної води;
в) беручи до уваги, що питне водопостачання в Україні здійснюється централізованим та децентралізованим шляхом, проводити комплексну політику та оптимізувати координацію реформування водного сектору і обмін інформацією між державними структурами та відомствами щодо ходу виконання програм, досягнення встановлених показників і цілей;
г) розробити державні програми соціальної допомоги найбільш незахищеним групам споживачів питної води, які б включали широкий спектр державних заходів:
- щодо забезпечення, у разі необхідності, дошкільних та навчальних закладів локальними системами доочищення питної води,
- програми забезпечення якісною питною водою населення, що проживає у екологічно забруднених районах,
- програми цільової допомоги малозабезпеченим громадянам,
- розвиток тарифних інструментів, (наприклад, перехресне субсидіювання місто-село, промисловість-бюджетні установи-індивідуальні споживачі і т. інше),
- будівництво громадських водорозбірних колонок або колодязів та інше.
9. Забезпечення громадян України необхідними умовами санітарії лишається значно позаду вирішення проблем питної води. За умов, коли головними забруднювачами довкілля, зокрема водних ресурсів, стають водоканали через низьку якість очистки стоків, забезпечення населення безпечною питною водою безпосередньо залежить від вирішення проблем очищення стічних вод і поводження з відходами життєдіяльності людини, особливо у сільській місцевості.
10. Вирішення проблем забезпечення населення України якісною питною водою в достатній кількості та підвищення благоустрою населених пунктів в сучасних реаліях обмежених фінансових ресурсів має спиратися на впровадження нових підходів та альтернативних рішень , які базуються на використанні низько витратних, ефективних, адаптованих до місцевих умов технологій, зокрема впровадження екологічної санітарії, що сьогодні стрімко розвивається у світі і має практичні приклади в Україні. Досвід впровадження екологічної санітарії має бути проаналізований та знайти політичну підтримку задля більш широкого використання його в країні.
11. Участь всіх зацікавлених сторін, розвиток партнерства та співпраці між ними є важливою умовою ефективного вирішення проблем забезпечення громадян якісною питною водою та умовами санітарії як на національному, так і на місцевому рівнях. Сьогодні діяльність міжсекторальних робочих груп та коаліцій на всіх рівнях має розглядатися як важлива рушійна сила процесу реформування сектору та сприяння досягненню цілей цього реформування.
12. Ми підтримуємо ініціативу ВЕГО «МАМА-86» створити робочу групу «Водопостачання та санітарія для всіх», до складу якої б увійшли представники різних секторів суспільства і яка б працювала на громадських засадах задля проведення рішень семінару в життя.
|