Увага! Це архівна версія сайту. Новий сайт ВЕГО «МАМА-86» знаходиться ТУТ
Семінар
«Екологічне Партнерство Схід-Захід:
Європейська Стратегія для СЄКЦА»
(організовано ВЕГО «Мама-86» за підтримки NOVIB 23 січня 2003 року, Київ)
Висновки
Історична довідка
В рамках підготовки до П’ятої Всеєвропейської Конференції Міністрів «Довкілля для Європи» в квітні 2002 року Міністри дванадцяти країн Східної Європи, Кавказу та Центральної Азії (СЄКЦА) зустрілись у Гаазі для обговорення подальших спільних дій для прискорення екологічних реформ та укріплення позиції цих країн у Європейській та міжнародній співпраці. Результатом зустрічі стало прийняття Заяви, у якій був висловлений намір розробити спільну Екологічну стратегію, була затверджена її концепція, структура та принципи її розробки. У відповідності із Заявою Міністрів, Пан’європейське Екологічне партнерство для сталого розвитку «Схід-Захід», а також його компонент — Водне партнерство ЄС-СЄКЦА, були проголошені на Всесвітньому Самміті із сталого розвитку (Йоханесбург, 2002).
На виконання рішень Гаазької зустрічі була створена Координаційна група з підготовки проекту Стратегії, до якої увійшли старші посадові особи Міністерств охорони довкілля країн-партнерів, міжнародні організації та програми, а згодом і представники країн-донорів, учасників партнерства Схід-Захід. Координаційною групою був розроблений проект Стратегії, який за рішенням зустрічей у Тбілісі та четвертого засідання Робочої групи старших посадових осіб (РГСПО) повинен бути винесений для розгляду та затвердження на п’ятому засіданні РГСПО, на якому затверджуватимуться документи для Київської Конференції «Довкілля для Європи».
Національні дискусії
Протягом усього періоду розробки цього питання в Україні тривали гострі дискусії щодо ідеї розробки Стратегії. Представниками органів влади, наукових структур та громадських організацій України неодноразово висловлювались різні, часто кардинально протилежні точки зору щодо цього питання. Такі дискусії здебільшого носили суто політичний характер та не торкалися змістовної частини, зокрема, численних аналітичних документів, підготованих як базис для Стратегії.
Роль семінару «Екологічне Партнерство Схід-Захід: Європейська Стратегія для СЄКЦА»
Усвідомлюючи необхідність консолідації позиції представників зацікавлених секторів суспільства в Україні на вирішальній стадії розробки цього питання, за ініціювання та інформаційної підтримки Європейського Еко-Форуму та за фінансової підтримки NOVIB, Всеукраїнська екологічна громадська організація «МАМА-86» вирішила організувати та провести семінар «Екологічне Партнерство Схід-Захід: Європейська Стратегія для СЄКЦА», який має на меті побудову конструктивного діалогу для визначення позиції України щодо майбутнього процесу розвитку Партнерства Схід-Захід/ Стратегії, зокрема, Водної ініціативи ЄС-СЄКЦА. Усвідомлюючи дискусійність цього питання, організатори семінару ставили за мету не вироблення єдиної позиції, а наближення існуючих точок зору шляхом конструктивної дискусії. Також цей семінар мав своїм завданням провести змістовну дискусію за обраними цілями/елементами Стратегії, а саме, Удосконалення екологічного законодавства, політики та інституції (ціль 1); Управління природними/водними ресурсами в умовах економіки перехідного періоду (ціль 3); Збереження біорізноманіття та захист екосистем (ціль 4); Демократичність прийняття рішень у галузі охорони навколишнього середовища, інформування громадськості та екологічна освіта (ціль 7). Для цього була підготована велика добірка документів, що була розповсюджена серед учасників семінару (список розповсюджених документів подається у додатку 2).
У семінарі взяли участь 38 представників зацікавлених органів влади України, зокрема, Міністерства екології та природних ресурсів, Міністерства економіки та з питань Європейської інтеграції, Міністерства закордонних справ, державних комітетів, наукових установ, природоохоронних громадських організацій, експерти та представники зацікавлених міжнародних організацій, а також РЕЦ-Київ.
Список учасників (файл MS Word, 80Кб)
Хід дискусії
Розглянувши ряд документів, в яких відображено історію підготовки та суть Пан’європейського екологічного партнерства Схід-Захід для сталого розвитку, Екологічної стратегії для Східної Європи, Кавказу, та Центральної Азії (СЄКЦА), Водної ініціативи ЄС-СЄКЦА, зокрема, проект Екологічної стратегії для СЄКЦА, аналітичні документи, що лягли в основу його розробки; заслухавши позицію Міністерства екології та природних ресурсів України, заслухавши аналітично-інформаційні доповіді про історію розробки та суть Партнерства Схід-Захід, а також про Водне партнерство, учасники семінару взяли участь у дискусії з цього питання.
У ході дискусії було визначено кілька позицій:
- Для розгляду на Київську Конференцію слід винести Стратегію Екологічного партнерства «Схід-Захід: Довкілля без кордонів», якою повинні бути охоплені усі 55 країн регіону Європейської Економічної комісії ООН. Механізмами реалізації цієї Стратегії повинні стати конкретні ініціативи, такі як водна, енергетична, гірська тощо.
- Необхідно доопрацювати проект Екологічної стратегії для 12-ти країн СЄКЦА та винести його для затвердження на Київській конференції.
- Проект Стратегії для СЄКЦА у представленому вигляді навряд чи доречно обговорювати у форматі порядку денного Конференції в Києві. Допрацьований, він міг би увійти до списку допоміжних документів, представлених Київській конференції та носити суто рекомендаційний характер.
- Розробка національної екологічної стратегії, Стратегії для СЄКЦА, Стратегії для всього Пан’європейського регіону не суперчить одне одному і ці процеси можуть існувати паралельно та бути взаємодоповнюючими.
- Існуючий проект Стратегії та аналітичні документи можуть бути використані як інформаційно-науковий потенціал для впровадження партнерств з окремих напрямків.
- Існуючий проект Стратегії та аналітичні документи мають бути внесені до офіційного переліку документів Київської Конференції за категорією ІІ.
Перелік аналітичних документів (додаток 3)
Розглянувши окремі розділи проекту Екологічної стратегії та аналітичні документи, що лягли в їх основу, учасники семінару позитивно оцінили виконану роботу щодо їх наповнення та наголосили на тому, що вони мають величезну науково-методичну цінність, але потребують деякого доопрацювання (пропозиції щодо доопрацювання подаються у додатку 4). Аналітичний документ щодо Демократичності прийняття рішень у галузі охорони навколишнього середовища, інформування громадськості та екологічної освіти (ціль 7 Стратегії) поки що представлений лише блоком щодо екологічного моніторингу та інформації, тому потребує суттєвого доопрацювання, особливо в частині участі громадськості у прийнятті екологічно значущих рішень. Українські НУО могли б зробити свій внесок у доопрацювання цього документа та представити його на консультації НУО та нових РЕЦ СЄКЦА з Екологічного партнерства «Схід-Захід»: Екологічної Стратегії для СЄКЦА, що відбудеться у Тбілісі у лютому цього року та на засіданні Робочої Групи старших посадових осіб.
Загальновизнаною була думка, що проект Стратегії є недостатньо розробленим для винесення на розгляд Київської конференції.
|
|
|