Презентований Громадський законодавчий пакет |
25.11.09 10:42 | |||
24 листопада 2009 року в інформаційній агенції УНІАН відбулася прес-конференція експертів Громадянської Асамблеї України (ГАУ) щодо вимог стосовно термінового впровадження законодавчих змін, без яких кампанія з виборів Президента України не тільки не вирішить існуючих політичних проблем, а навпаки — поглибить кризу в суспільстві та державі. Під час прес-конференції було презентовано напрацьований законодавчий пакет, який пізніше буде надіслано до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України та Президенту України з вимогою термінового розгляду. Законопроекти, що входять до пакета, ґрунтуються на рішеннях ІІІ ГАУ та мають забезпечити:
Цей проект було розроблено робочою групою експертів ГАУ на виконання рішень Третьої Громадянської Асамблеї України. Саме впровадження норм, закладених в законопроектах, що входять до Громадянського законодавчого пакету, а також ухвалення змін до виборчого законодавства щодо запровадження «відкритих» преференційних виборчих списків на виборах до Верховної Ради та мажоритарної системи абсолютної більшості на виборах до місцевих рад є основою реформування владної системи в Україні, зниження рівня корупції у владі. Зміна правил та процедур впровадження відповідальності за їх дотриманням важливіша за зміну персоналій. «Нинішні вибори Президента, як такі, нічого не вирішать і нічого не змінять. Основні претенденти на президентську булаву слабо відрізняються одне від одного. А з переможцем, хто б ним не став, неминуче станеться те, що сталося з Віктором Ющенком. З іншого боку, система запрограмована на безкарність. Хто б що не зробив — максимум, потім відсидиться за кордоном. А спаринг-партнери про це подбають. Коли громадяни є лише пасивними глядачами — політики це використовують на повну силу. Зневага політиків до громадян і громадян до політиків — взаємна. Тому, щоб насправді щось змінити, потрібно змінити правила. Потрібно поставити політиків у залежність від громадян, а громадян звільнити як заручників політики. Право виборців — показати на двері всьому комплекту кандидатів — крок у цьому напрямку» — зазначив Володимир Горбач, експерт Інституту Євроатлантичного співробітництва. «Зараз система влади в Україні створює хибні мотивації, що, у свою чергу, призводить до того, що політики розглядають владу не як механізм забезпечення прав та інтересів громадян, а виключно як ресурс для самозбагачення, — заявив Анатолій Пінчук, керівник Робочої групи, президент ВГО «Українська стратегія». — Фактично замість демократії в країні встановлено клептократію (владу крадіїв), і головне завдання зараз — повернути владу народу та зробити її підзвітною та відповідальною перед ним». «Незважаючи на неодноразові звернення ГАУ до політиків з проханням припинити сварки за владні повноваження і зосередитися на питаннях державотворення та суспільного розвитку, жодна з гілок влади нас не чує, — заявила Ганна Голубовська-Онісімова, президент ВЕГО «МАМА-86». — Натомість початок президентської виборчої кампанії продемонстрував клінічну нездатність українських політиків поважати власних громадян і верховенство права. Новітня політтехнологія —спочатку залякування українців тяжкими хворобами і масовими смертями, а потім «рятування» від неминучої загибелі — переконливо довела, що суспільству потрібен запобіжник проти політиків, які втратили притомність. Ми маємо припинити маніпуляції, які загрожують здоров’ю та добробуту українських громадян. Право бути почутими доведеться виборювати. Ми змушені перейти від мови звернень до мови ультиматумів. Зміни до Закону «Про вибори Президента України», які забезпечують настання юридичних наслідків в разі небажання громадян бачити жодного з кандидатів Президентом, необхідні суспільству, щоб змінити правила гри демократичним шляхом. Точніше сказати, встановити, бо наразі їх не існує. Не потрібно мати ілюзій, що Захід нам допоможе щойно дізнається про відсутність правил у системі українського врядування. Їм добре все відомо, адже іще 2006 року за підтримки ЄС фахівці програми СІГМА з підтримки вдосконалення у врядуванні та управлінні в перехідних країнах здійснили Оцінку системи врядування в Україні. Їхні висновки, що залишаються актуальними до сьогодні, полягали в тому, що врядування в Україні продовжує здійснюватися за успадкованими від комуністичної системи принципами організації, практики та мислення. Ці традиції мислення і ведення справ, модифіковані режимами Кравчука та Кучми (які часто називають «клептократіями»), сформували стабільні соціальні інститути, які опираються змінам навіть більше, ніж формальні інституції. За результатами оцінки, «державне управління все ще не функціонує як система з чітким конституційним статусом, на яку покладене забезпечення цілісності держави, захист законності, та яка має визнану роль у формуванні та реалізації політики. У цілому закони не визначають права громадянина, а збільшують нерівність у відносинах між громадянами та адміністрацією. Таким чином, система права не виконує свою фундаментальну функцію — обмеження влади суспільством». Свіжим прикладом гри без правил може послужити ситуація з НЕК «Укренерго», яка проігнорувала заклики Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) і незважаючи на протести місцевих жителів продовжила будівництво ЛЕП в селі Усатове Одеської області в рамках проекту вартістю 25,8 млн. Євро, профінансованого ЄБРР. Всупереч погодженим з ЄБРР умовам отримання кредиту, що закріплені в ратифікованій Верховною радою кредитній угоді, контрольована Урядом НЕК «Укренерго» внесла зміни до проекту та замість будівництва ліній в обхід населених пунктів розпочала їх спорудження у безпосередній близькості від будинків та городів. Справедливе обурення мешканців було придушене за допомогою загонів міліції, а лист-попередження ЄБРР про припинення фінансування до проведення експертизи наслідків зміни проекту не зупинили робіт. І це при тому, що в ЄС існують дослідження, які свідчать, що в населених пунктах, крізь які проходять ЛЕП, дитяча захворюваність на лейкемію значно перевищує середньостатистичні показники. Тобто, за ТАКОЇ політичної системи в Україні скоро не залишиться природних ресурсів, інвестицій і будь-яких умов для життя. Тому насамперед необхідно приборкати політиків і поставити їх на службу громадянам і державі. Запропонований пакет створює законодавчі механізми для досягнення цієї мети!» Зазначені законопроекти будуть передані всім народним депутатам, Президенту та Прем’єр-міністру. У залежності від ставлення до цих законопроектів, громадські організації будуть відповідно ставитися і до політиків. У випадку ігнорування пакета громадські організації, що входять до ГАУ, мають намір організувати збір підписів та домогтися ухвалення зазначених змін референдумом чи плебісцитом. З проектами документів можна ознайомитися за цими посиланнями: ЗУ «Про внесення змін до Закону України «Про вибори Президента України» ЗУ «Про порядок підготовки і затвердження нової редакції Конституції України» ЗУ «Про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення прозорості прийняття рішень та фінансової звітності органами державної влади, місцевого самоврядування)» ЗУ «Про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення прозорості прийняття рішень та фінансової звітності політичними партіями)»
Громадянську Асамблею України було створено з метою вироблення та публічного обговорення позиції громадянського суспільства щодо конституційного процесу, оголошенні вимог до чинних політиків і політичних сил стосовно процедури прийняття та змісту нової Конституції. Організаційну та фінансову підтримку діяльності Громадянської Асамблеї України надає Міжнародний фонд «Відродження».
Контактна особа Анастасія Гринько
|