Увага! Це архівна версія сайту. Новий сайт ВЕГО «МАМА-86» знаходиться ТУТ

Друга міжнародна конференція
«Стійке управління транскордонними водами в Європі»

В м. Медзиздрое (Польща) 21—24 квітня відбулася Друга Міжнародна Конференція «Стійке управління транскордонними водами в Європі».

Конференція співпала з десятою річницею прийняття Конвенції щодо охорони та використання транскордонних водотоків та міжнародних озер, підписаної в Гельсінкі 17 березня 1992 року, яка вступила в силу 6 жовтня 1996 року.

У конференції прийняли участь більш ніж 150 представників державних структур, науки, техніки, виробництва, міжнародних урядових та неурядових організацій з 25 країн.

«МАМА-86» була запрошена Секретаріатом Водної Конвенції для участі та презентації доповіді на тему «Доступ до інформації та участь громадськості в прийняті рішень на місцевому, національному та транскордонному рівнях: досвід водної кампанії «МАМА-86» під час конференції на паралельній сесії 2-В. (Матеріали опубліковані та доступні для ознайомлення).

Конференція була організована Міністерством навколишнього середовища Польщі, Міністерством навколишнього середовища Фінляндії; Федеральним Міністерством навколишнього середовища, охорони природи і ядерної безпеки Німеччини та Міністерством транспорту, державних служб і управління водними ресурсами Нідерландів при сприянні Європейської Економічної Комісії ООН (ЕЄК ООН).

Під час пленарних та паралельних сесій учасники конференції розглянули 4 головні теми:

  • інтегрований підхід в управлінні транскордонними водами (включаючи підтеми 1А — інтеграція: концепція з багатьма гранями та 1В — за межами керування прісноводними водами: вивчення досвіду інших);
  • інформація та спілкування: встановлення зв'язків між учасниками процесу (2А — Адекватна інформація та 2В — залучення необхідних структур та людей);
  • проблеми водного управління та рамки його модернізації (3А — структурний та економічний розвиток та 3В — законодавчі та інституційні основи);
  • законодавство ЄС і Водна Конвенція.

Основними задачами конференції були:

  • Оцінити прогрес в водній політиці Європи як у національному, та і у транскордонному контексті за час після підписання Гельсінської Конвенції в 1992 році;
  • Оцінити розширення меж співробітництва з проблем, пов'язаних з водою та здоров'ям людини за останні десять років;
  • Підготувати внесок в реалізацію Прядку денного на 21 сторіччя, розділи 18 з водних ресурсів, включаючи оцінку процесу РІО+10;
  • І також як перша Конференція 1997 року в Мрзежино (Польща) провести форум Сторін Конвенції для обміну досвідом з іншими регіонами світу.

Під час заключного пленарного засідання учасники конференції обговорили висновки конференції та виробили рекомендації. (Матеріали конференції, включаючи висновки та рекомендації, будуть опубліковані до кінця 2002 року. Ці висновки та рекомендації будуть представленні Сторонам Конвенції на розгляд під час їх третьої зустрічі восени 2003 року.)

Підсумовуючи результати водної політики Європи, делегати прийшли до висновку, що Конвенція ЕЄК ООН з охорони та використання транскордонних водотоків та міжнародних озер 1992 року, рекомендаційні документи, керівництва та окремі плани дій є корисними інструментами для інституційного співробітництва щодо транскордонних водойм. Важливий і значний досвід, позитивні результати, накопичені в різних сферах водного менеджменту. Важливим кроком на шляху вирішення проблем запобігання, контролю та скорочення хвороб, пов'язаних з водою, а також забезпечення людей безпечною водою виявився Протокол по воді та здоров'ю.

Конференція підкреслила важливе значення Водної Рамкової Директиви як моделі для реалізації Конвенції.

Конференція зробила ряд специфічних висновків та рекомендацій для подальшого розвитку довготривалої стратегії водного управління. Деякі з висновків полягають у наступному:

Вода — каталізатор співробітництва. Співробітництво щодо вирішення водних проблем являє собою довгостроковий процес, що потребує визначення реальних цілей і термінів, поетапного впровадження та індикаторів проходження процесу. Таке співробітництво залежить від узгодженого бачення, стабільних політичних угод, підтримки населення та партнерських відносин між усіма зацікавленими сторонами.

Межи водного менеджменту значно розширюються сьогодні і включають, з однієї сторони, поверхневі та підземні води, прибережні та морські води; з іншої — охоплюють воду, землю, соціальні та економічні компоненти. Сьогодні необхідно створити (визначити) зв'язки між існуючими різними інституціями (басейнових комісій та регіональних комісій морів), між управлінням басейнами рік, управлінням морськими береговими зонами та охороною болотних угідь; розвивати соціальні та економічні аспекти управління водними ресурсами.

Басейнові Комісії є інституційним інструментом для впровадження Водної Директиви ЄС і основою для здійснення пілотних проектів та програм різноманітних сценаріїв управління басейнами.

Доступ до інформації, потенціал управління інформацією та використання інформаційних технологій повинні бути поліпшені. На сьогодні вже продемонстровані приклади переваг залучення громадськості до вирішення водних проблем, що значно сприяє підтримці ініціатив держави з боку громадськості.

Необхідно інтегрувати різноманітні види інформації та пропонувати перспективи та практичні рішення, зрозумілі для різних зацікавлених сторін, залучених у процес. Сучасне керування водними ресурсами потребує більше знань / інформаційної бази.

Протокол по цивільній відповідальності і відшкодуванню збитку в наслідок транскордонних впливів промислових аварій на транскордонних водотоках готується до прийняття.

Рекомендації конференції включали три основних напрямки майбутньої спільної діяльності:

  • щодо докладання зусиль для того, щоб країни, які не є Сторонами конвенції та її Протоколу, зокрема ННГ та Балканські країни, приєдналися до цих міжнародних актів;
  • щодо продовження роботи з впровадження Водної Директиви в міжнародних басейнах рік на кордонах території ЄС та щодо забезпечення основи для обміну досвідом, підходами та інструментами з сусідніми країнами транскордонних басейнових територій в регіоні Східної та Центральної Європи.
  • Інтенсифікувати обміни інформацією, новими технологіями та досвідом, розширювати допомогу в співробітництві та створювати партнерські відносини і механізми для посилення потенціалу на місцях, включаючи фінансову підтримку.

Контакт:
Анна Цвєткова
тел.: (044) 278-77-49, 278-31-01
факс: (044) 279-55-14