ДАЙДЖЕСТ
Всеукраїнської екологічної громадської організації «МАМА-86»

СПЕЦВИПУСК  

  • До питання хімічної безпеки
  • Міжурядовий форум з хімічної безпеки: історична довідка
  • Четверта сесія Міжурядового форуму з хімічної безпеки
    (Бангкок, Таїланд, 1-7 листопада 2003)
  • Генеральна Асамблея Міжнародної мережі
    з ліквідації стійких органічних забруднювачів (IPEN)
    (Бангкок, Таїланд, 7—8 листопада 2003)
  • Перша сесія Підготовчого комітету з розробки
    Стратегічного підходу до міжнародного управління
    поводженням з хімічними речовинами
    (Бангкок, Таїланд, 9—13 листопада 2003)
  • Список вживаних скорочень
  • Корисні інтернет ресурси

До питання хімічної безпеки

У сучасному суспільстві хімічні речовини виконують цілий ряд функцій, покликаних забезпечити або зберегти високий рівень життя. Хоча суспільство в цілому одержує користь від численних видів застосування хімічних речовин, поводження з деякими з них за визначених обставин може бути сполучене з ризиком для здоров'я людини та навколишнього середовища.

Існує необхідність у розробці надійної політики для забезпечення безпеки при застосуванні хімічних речовин і поводження з ними протягом усього циклу виробництва і використання продукції.

Хоча багато хто може вважати питання хімічної безпеки суто технічними за своїм характером, стурбованість у зв'язку з застосуванням хімічних речовин є нині настільки ж серйозною, як і у зв'язку з добре відомими проблемами технологічного характеру в таких областях, як телекомунікації, транспорт, охорона морського середовища і прісноводних ресурсів. Хімічні речовини є важливим чинником у кожній з цих областей. Вони є і складовою частиною пошуку тих рішень, які необхідно знайти для вирішення проблем, що стоять перед нами, і причиною стурбованості у зв'язку з утворенням небезпечних відходів, забрудненням навколишнього середовища, несприятливим впливом на організм людини на робочому місці і на навколишнє середовище при виробничому процесі; у зв'язку з застосуванням і/або викиданням незліченної кількості складів і виробів, запропонованих нині на ринку і заснованих на використанні хімічних речовин.

Таким чином, ретельно продумана політика в сфері регулювання застосування хімічних речовин є одним з основних компонентів загальнодержавної політики в сучасному суспільстві в усіх країнах.

Хімічні речовини споживаються у всіх промислових секторах, включаючи сировинні галузі, сільське та лісове господарство, гірничодобувну промисловість, а також при здійсненні широкого кола вторинних промислових операцій, пов'язаних з виробництвом і обробкою. Усі ці види діяльності ведуть до збільшення змісту хімічних речовин у навколишньому середовищу.

Промислові сектори несуть відповідальність за безпечне використання хімічних речовин. Хімічна галузь найчастіше розглядається як основне джерело забруднення, і, незважаючи на те, що в ній діють найсуворіші у світі заходи з регулювання, стурбованість у зв'язку з тим, що навмисні та ненавмисні викиди хімічних речовин у процесі виробництва можуть нанести шкоду живим ресурсам навколишнього середовища або людям, зберігається. У 2001 році Організація економічного співробітництва і розвитку випустила доповідь про світову хімічну промисловість, у якій вказується, що на долю хімічної промисловості припадає 7 % світових доходів і 9 % міжнародної торгівлі. У 1998 році обсяг її продажів оцінювали в 1500 млрд. дол. США, що в два рази перевищує обсяг світового телекомунікаційного ринку і послуг. У доповіді прогнозується, що до 2020 року число транснаціональних кампаній скоротиться, але вони стануть більш великими, а обсяги світового виробництва хімічних речовин збільшиться на 85 % у порівнянні з рівнем 1995 року, причому найбільший відносний приріст буде спостерігатися в країнах, що розвиваються, через перенос у них великомасштабного виробництва хімічних речовин.

Питання про токсичні хімічні речовини було докладно розглянуте на Конференції ООН з навколишнього середовища та розвитку, що відбулася в 1992 році, а саме, у главі 19 «Порядку денного на ХХ1 століття» про екологічно безпечне управління використанням хімічних речовин і, як суміжне питання, у главі 20, що присвячена небезпечним відходам. Після цього були прийняті численні заходи з метою розробки та здійснення політики, спрямованої на вирішення пов'язаних з хімічними речовинами питань на національному, регіональному та глобальному рівнях за участю урядів, міжурядових і неурядових організацій. Двома значними подіями стало створення Міжнародного форуму з хімічної безпеки й Міжорганізаційної програми з раціонального регулювання застосування хімічних речовин. Ці два органи зіграли важливу роль і вплинули на розробку і здійснення політики в області застосування хімічних речовин.

Міжурядовий форум з хімічної безпеки:
історична довідка

Ідея Міжурядового форуму, який би займався питаннями хімічної безпеки, виникла при підготовці Конференції Організації Об'єднаних Націй з навколишнього середовища і розвитку (UNCED) в Ріо-де-Жанейро (Бразилія) в 1992 році. Підготовчий комітет Конференції об'єднав спільні зусилля Програми ООН з навколишнього середовища (ЮНЕП), Міжнародної організації праці (МОП) та Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ) для створення Міжнародної програми з хімічної безпеки (МПХБ) як головної складової для міжнародної співпраці у галузі екологічно безпечного управління використанням токсичних хімічних речовин. Глава 19 «Порядку денного на XXI століття» — Програми дій зі сталого розвитку — містить звернення «Екологічно безпечне управління використанням токсичних хімічних речовин, включаючи запобігання незаконному міжнародному обігу токсичних і небезпечних продуктів» та Стратегію дій з хімічної безпеки, яка складається з шести пріоритетних програмних пунктів:

  1. розширення і прискорення робіт з міжнародної оцінки небезпек, пов'язаних з хімічними речовинами;
  2. погодження діяльності з класифікації і маркування хімічних речовин;
  3. обмін інформацією про токсичні хімічні речовини та пов'язаних з ними небезпек;
  4. рохробка програм зменшення небезпеки;
  5. зміцнення національного потенціалу і потенціалу управління використанням хімічних речовин;
  6. запобігання незаконному міжнародному обігу токсичнихі небезпечних продуктів.1

У главі 19 міститься також заклик до створення Міжурядового форуму з хімічної безпеки.

Підготовчий комітет запросив МПХБ вивчити можливість застосування міжурядових механізмів для оцінки небезпеки та управління використанням хімічних речовин. У грудні 2001 року на зустрічі в Лондоні (Великобританія) міжнародні організації ЮНЕП, МОП і ВООЗ обговорили пріоритети для міжнародної стратегії та пропозиції для екологічно безпечного управління використанням токсичних хімічних речовин. Результатом зустрічі стали рекомендації зі створення Міжурядового форуму з хімічної безпеки (МФХБ).

FORUM I: У квітні 1994 року в Стокгольмі (Швеція) відбулася Міжнародна конференція з хімічної безпеки, де був створений МФХБ та пройшла перша зустріч Форуму (FORUM I), на якій була прийнята резолюція, що включала детальні рекомендації щодо пріоритетних дій для імплементації «Порядку денного на XXI століття» та термінів їх виконання для МФХБ.

FORUM II: У лютому 1997 року в Оттаві (Канада) пройшов FORUM II, на якому були розроблені рекомендації до програмних пунктів, включених до Глави 19 «Порядку денного на XXI століття», з'ясовані питання, що стосуються ендокринних порушень, а також реєстру викидів та переносу забруднювачів (РВПЗ).

FORUM III: 15—20 жовтня 2000 року у Сальвадорі, Байя (Бразилія) під гаслом «У партнерстві за глобальну хімічну безпеку» пройшов FORUM ІІІ. Делегати зробили огляд МФХБ, оцінили прогрес в імплементації Глави 19 «Порядку денного на XXI століття», дійшли згоди щодо Пріоритетів для дій після 2000 року і прийняли Байську декларацію2 з хімічної безпеки, що містить шість пріоритетів для оцінки діяльності на майбутніх форумах.

Четвертий міжурядовий форум з хімічної безпеки
(Бангкок, Таїланд 1-7 листопада 2003 року)

1—7 листопада 2003 року в м. Бангкок (Таїланд) під гаслом «Хімічна безпека в уразливому світі» відбувся Четвертий міжурядовий форум з хімічної безпеки (далі — Форум), в якому взяли участь близько 630 учасників–представників понад 100 урядів, міжурядових і неурядовий організацій, які впродовж семи днів обговорювали питання хімічної безпеки та подальші заходи щодо зниження ризику впливу небезпечних хімічних речовин на здоров'я людей та стан навколишнього середовища.

Підсумковий звіт Форуму включає рекомендації, що були підготовлені під час засідань робочих груп та пленарних сесій, включають конкретні цілі та терміни їх досягнення. Також, представлені рішення, за конкретними питаннями, а саме: створення реєстру викидів та переносу забруднювачів, здоров'я дітей та хімічна безпека, професійна безпека та вплив хімічних речовин, збір та доступність даних про небезпечні речовини; високотоксичні пестициди — оцінка та зниження ризику; узгоджена на глобальному рівні система класифікації та маркування хімічних речовин; запобігання незаконному міжнародному обігу токсичних і небезпечних продуктів; стратегічний підхід до міжнародного регулювання хімікатами тощо.

Зокрема, щодо проблем захисту дітей від шкідливого впливу хімічних речовин було рекомендовано:

  • При проведенні оцінки слід звертати увагу на те, як впливають хімічні речовини на здоров'я дитини у внутрішньоутробному розвитку, на здоров'я матері під час вагітності; на здоров'я дітей у період дитинства і підліткового віку;
  • Уряди мають провести багатосторонні консультації та підготувати початкові національні оцінки стану здоров'я дітей та хімічної безпеки;
  • Уряди за підтримки зацікавлених сторін повинні забезпечити освіту та навчання з питань безпеки дітей за умов хімічного впливу там, де ризик визначений, та приймати рішення для запобігання або зменшення цього впливу. Уряди повинні сприяти збору даних і використовувати показники здоров'я дітей;
  • Необхідно розробити механізми для сприяння спільним національним та міжнародним науковим дослідженням у даній сфері;
  • Уряди та основні учасники повинні взяти на себе зобов ' язання щодо обміну інформацією.

З проблеми високотоксичних пестицидів урядам рекомендовано вжити наступні заходи:

1. Загальні напрями діяльності

  • Ратифікувати та впровадити Ротердамську конвенцію про процедуру поперднього дозволу для певних небезпечних речовин і пестицидів у міжнародній торгівлі;
  • Повністю впровадити Міжнародний Кодекс поведінки про розповсюдження та використання пестицидів як основи для контролю над використанням пестицидів на національному рівні;
  • Провадити політику виконання прийнятих постанов з наступною підзвітністю, впроваджувати ефективні програми моніторингу;
  • Проводити конкретну розстановку пріоритетів при здійсненні контролю над використанням пестицидів та контролю (знищення) шкідників сільського господарства; розвивати необхідні стратегії на національному рівні, використовувати технічну та фінансову підтримку поряд із впровадженням відповідних технологій;
  • Приймати рішення щодо високотоксичних пестицидів на національному рівні, виходячи з оцінки їх небезпеки та можливого впливу з урахуванням умов використання та необхідності зниження ризиків.

2. Регулюючі повноваження

  • Об'єднати контроль за шкідниками сільського господарства з контролем за продукцією;
  • Провести реєстрацію термінів та формулювань, прийнятних для даної країни;
  • Здійснювати контроль наявності чіткої інформації щодо безпечного використання високотоксичних пестицидів;
  • Встановити ліцензійні системи з належного збереження, поширення та застосування пестицидів; встановити належні стандарти щодо використання устаткування, дизайну контейнерів і упаковок, процедур з обслуговування устаткування; встановити процедури з повернення використаних контейнерів; встановити процедури нагляду та моніторингу за збором інформації про основні умови використання пестицидів і їхнього впливу на здоров'я і навколишнє природне середовище;
  • Розповсюджувати результати досліджень альтернативних систем контролю над шкідниками сільського господарства (хімічні та нехімічні методи);
  • Використовувати інструменти Ротердамської конвенції для забезпечення влади відповідними ресурсами та виявлення особливо токсичних пестицидів з подальшим інформуванням Секретаріату конвенції;
  • Заборонити або обмежити доступ (включаючи використання контролю над імпортом/експортом) та використання токсичних пестицидів (зокрема, пестицидів, класифікованих ВООЗ як особливо небезпечні (клас 1а) и високонебезпечні (клас 1б)), а також пестицидів, з якими пов'язані часті випадки важких отруєнь;
  • Замінити високотоксичні пестициди на менш токсичні (нехімічні) засоби боротьби зі шкідниками;
  • Змушувати виробників до післяпродажного контролю якості продукції та добровільного відзиву високотоксичних пестицидів у випадку отруєнь;
  • Встановити та удосконалювати загальні національні системи спостереження й оповіщення про випадки отруєнь робітників і забруднення територій;
  • Уникати складування великої кількості пестицидів. Знищувати запаси непридатних пестицидів з використанням найкращих технологій і методик відповідно до міжнародних угод;
  • Забезпечити застосування найменш небезпечних засобів боротьби зі шкідниками й уникати надмірного або неадекватного їхнього накопичення.

3. Комунікаційні заходи

  • Покращити доступ до інформації про пестициди, зокрема, до інформації про високотоксичні пестициди та про альтернативні способи знищення (контролю) сільськогосподарських шкідників, про безпечне використання пестицидів та застосування інструментів Ротердамської конвенції;
  • Підвищити рівень поінформованості, навчання та підготовки на особистому та суспільному рівнях;
  • Заохочувати та забезпечувати обмін інформацією, технологіями та досвідом роботи між різними країнами, приватним і громадськими секторами для зниження ризиків отруєнь пестицидами;
  • Сприяти робітникам, які працюють з пестицидами, в доступі до результатів досліджень альтернативних методів (хімічних та нехімічних) знищення (контролю) шкідників та агротехнологій;
  • Зробити оцінку програм зі зменшення ризику використання пестицидів, програм з розробки альтернативних методів знищення (контролю) шкідників, що впроваджуються міжнародними організаціями, секторами з контролю за пестицидами, сільськогосподарськими та промисловими центрами, а також іншими зацікавленими сторонами.

З проблеми сприяння у створенні потенціалу Форум ІV:

  • Рекомендує вести діалог для підтримки міжнародних організацій, включаючи Програму розвитку ООН (ПРООН), Світовий Банк, з метою вирішення питань хімічної безпеки. Передбачається використовувати стратегії зменшення ризиків і стратегії національного сталого розвитку та відповідні дії за проектами;
  • Запрошує всі уряди інтегрувати роботу з розробки курсу дій для розвитку спільної роботи і просування вирішення хімічних проблем у відповідних керуючих органах міжнародних і міжурядових організацій;
  • Усвідомлюючи цінність програми ВООЗ про здоров'я та сталий розвиток, Форум І V підтримує всі міжнародні організації для гарантування і/або посилення інтеграції роботи з питань сталого розвитку і використання хімічних речовин;
  • Запрошує приватний сектор і громадянське суспільство взяти участь у вирішенні проблем. Запрошує країни, неурядові та міжурядові організації для розгляду відповідного плану дій.

Щодо проблеми формування та забезпечення даних про шкідливі фактори Форум І V відзначив, що протягом останніх трьох десятиліть була здійснена велика робота у сфері хімічної безпеки, однак ще багато чого потрібно зробити і, особливо, у сфері формування і забезпечення наявності даних про шкідливі фактори впливу хімічних речовин. Хоча Байська декларація містить цілий ряд рекомендацій щодо формування та забезпечення даних про шкідливі фактори, необхідний додатковий розвиток пріоритетів для дій у цьому напрямку. Зокрема, вони повинні стосуватися:

  • Ролі промисловості у формуванні й оцінці даних;
  • Ролі промисловості й урядів у наданні громадськості результатів іспитів і їхньої інтерпретації, що дозволяють робити висновки відносно ступеню небезпеки та ризику і в забезпеченні легкого доступу до них;
  • Побажань скорочення використання тварин для тестів на токсичність у тих випадках, коли існують інші методи, що можуть дати аналогічну гарантію безпеки;
  • Можливих підходів для забезпечення того, щоб відповідні дані були доступні для громадськості і компетентних органів, по можливості, у найкоротші терміни.

Щодо проблеми професійної безпеки та гігієни праці Форум І V відзначив, що, застосовуючи Пріоритети для дій після 2000 року, необхідно звернути особливу увагу на професійну безпеку і здоров'я.

Погоджено внести ці рекомендації для розгляду при подальшому розвитку Стратегічного підходу до міжнародного регулювання хімічних речовин.

Крім того, було вирішено, що наступний П ' ятий форум відбудеться в Угорщині у 2006 році.

Генеральна Асамблея Міжнародної мережі
з ліквідації стійких органічних забруднювачів (IPEN)
(Бангкок, Таїланд 7—8 листопада 2003 року)

Представники НУО, об'єднані на платформі знищення стійких органічних забруднювачів (СОЗ), були повноправними учасниками зустрічей 1—14 листопада 2003 року.

На Генеральній асамблеї IPEN обговорювався майбутній проект та проводилася робота у трьох робочих групах:

  • Пестициди
  • Діоксини
  • Громадський моніторинг

Крім того, на Генеральній асамблеї ІPEN була прийнята Бангкокська заява ІPEN про Стратегічний підхід до міжнародного управління поводженням з хімічними речовинами (SAICM)3, в якому неурядові організації вітали рішення урядів прийняти SAICM. Дотримуючись цього Підходу, до 2020 року буде досягнуте «майбутнє, вільне від токсикантів. У ньому продукти, вода і повітря не будуть містити визначені хімічні забруднювачі, що представляють потенційну загрозу для здоров'я людей і навколишнього середовища. У ньому працівники більше не будуть одержувати професійні захворювання, а громадяни — піддаватися впливу цих хімікатів».

Перша сесія Підготовчого комітету
з розробки Стратегічного підходу до міжнародного
управління поводженням з хімічними речовинами
(Бангкок, Таїланд 9-13 листопада 2003 року)

Концепція Стратегічного підходу до міжнародного управління з хімічними речовинами (SAICM) обговорювалася у тій чи іншій формі в рамках Ради керуючих ЮНЕП, починаючи з 1995 року. Рішення про розробку SAICM були прийняті Радою керуючих ЮНЕП на її 21 та 22 сесіях у лютому 2002 р. і в лютому 2003 р. відповідно; на Всесвітньому самміті зі сталого розвитку у серпні—вересні 2002 м. у Йоганнесбург; на п'ятдесят шостій сесії Всесвітньої Асамблеї охорони здоров'я ВООЗ у травні 2003 р.; на дев'яносто першій сесії Міжнародної конференції праці МОП у червні 2003 р. Рада керуючих ЮНЕП підкреслила необхідність чіткого визначення рамок стратегічного підходу й обліку економічних, соціальних й екологічних аспектів регулювання хімічних речовин в інтересах сприяння сталому розвитку й ухвалив регулярно проводити огляд цього підходу для оцінки прогресу в області хімічної безпеки з урахуванням цілей, визначених на Всесвітньому самміті зі по сталого розвитку в Йоганнесбурзі у співпраці з іншими відповідними процесами.

Перша сесія Підготовчого комітету з розробки Стратегічного підходу до міжнародного управління поводженням з хімічними речовинами після тривалих дебатів запропонувала наступну схему SAICM:

I. Питання політики

А. Заяви про потреби

В. Цілі й завдання

С. Принципи і підходи

D. Можливості

Е. Науково обґрунтована діяльність на підтримку прийняття рішень

F. Пункти дій

II. Питання координації

III. Зміцнення потенціалу, розвиток сприяння та споріднені питання

IV. Питання імплементації

V. Майбутній розвиток SAICMяк відкритого, прозорого і змістовного процесу.

За додатковою інформацією звертайтеся до:
Ольга Цигульова
Голова ХМЕГО «МАМА-86-Харків»
E-mail:

Список вживаних скорочень

IPEN – Міжнародна мережа з ліквідації стійких органічних забруднювачів

SAICM – Стратегічний підхід до міжнародного управління поводженням з хімічними речовинами

ВООЗ – Всесвітня організація охорони здоров'я

МОП – Міжнародна організація праці

МПХБ – Міжнародна програма з хімічної безпеки

МФХБ – Міжурядовий форум з хімічної безпеки

НУО – неурядові організації

ООН – Організація Обєднаних Націй

ПРООН – Прорама розвитку ООН

РВПЗ – Реєсти викидів та переносу забруднювачів

СОЗ – стійкі органічні забруднювачі

ЮНЕП – Програма ООН з навколишнього середовища

Корисні інтернет ресурси

  • www.ifcs.ch – Офіційна сторінка Міжурядового форуму з хімічної безпеки;
  • http://accord.cis.lead.org/pop/index.htm - Інформаційний проект „Еко-Согласія” „Стійкі органічні забруднювачі” (На сайті представлені інформаційні підсумки/основні результати подій в м. Бангкок, Таїланд, 1-13 листопада 2003 року російською мовою);
  • http://ipen.ecn.cz/ - сторінка Міжнародної мережі з ліквідації стійких органічних забруднювачів ( IPEN );
  • http://www.chem.unep.ch/saicm/ - Стратегічний підхід до міжнародного управління поводженням з хімічними речовинами (документи)

 

1. ПРООН «Порядок денний на XXI століття», Глава 19.4, К; 2000

2. З текстом Байської декларації та Пріоритетів для дій після 2000 року російською мовою можна ознайомитися на сайті Міжурядового форуму з хімічної безпеки: http://www.who.int/ifcs/Documents/Forum/ForumIII/

3. З повним текстом російською мовою Бангкокської заява ІPEN про SAICM можна ознайомитися на сайті Інформаційного центру «Еко-Согласіє»: http://accord.cis.lead.org/News2003/1115.htm




Інформаційні ресурси

Дайджест «МАМА-86»