Увага! Це архівна версія сайту. Новий сайт ВЕГО «МАМА-86» знаходиться ТУТ

Регіональний круглий стіл
«Екологічна демократія в Прикарпатті»

11 вересня 2003 року у м. Івано-Франківськ відбувся регіональний круглий стіл «Екологічна демократія в Прикарпатті» в рамках проекту «Екологічна демократія в Україні». Безпосереднім організатором круглого столу стала Асоціація «Наш Дім»  регіональний партнер проекту, що здійснюється Всеукраїнською екологічною громадською організацією «МАМА-86» у партнерстві з організацією Stakeholder Forum for Our Common Future (Великобританія) за підтримки гранту, наданого Посольством Великобританії в Україні і за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Великобританії.

Цей круглий стіл став першим у серії регіональних круглих столів в рамках проекту «Екологічна демократія в Україні» і зібрав представників органів влади, бізнесових кіл, НУО та ЗМІ Івано-Франківської області для обговорення питань покращення управління в галузі охорони навколишнього природного середовища та природокористування в регіоні.

Список учасників

Хід роботи

Під час роботи круглого столу був зроблений загальний огляд ефективності управління у сфері охорони довкілля та природокористування в регіоні. Зокрема учасниками зазначили, що:

  • правова регуляція управління природними ресурсами та збереження довкілля в області не є досконалою;
  • нестабільність Міністерства екології створює проблеми на місцях;
  • обласне державне управління екології фактично підпорядковане облдержадміністрації;
  • районні інспектори охорони природи не мають належного матеріально-технічного і фінансового забезпечення, виконують вказівки РДА;
  • «екологічні» платежі не є адекватними впливу на довкілля і не справляються належно;
  • природоохоронні фонди використовуються неефективно і непрозоро;
  • у сфері природокористування мають місце правопорушення;
  • суд, прокуратура, силові структури не відіграють належну роль у державному управлінні природними ресурсами;
  • в області існує проблема інформування і доступу громадськості до процесу прийняття рішень у сфері управління довкіллям;
  • природозахисна активність громадськості залишається недостатньою.

Учасники одностайно висловлювалися щодо необхідності розширення екологічної освіти в і поза навчальними закладами. Спільною була думка про неефективність формування і використання природоохоронних фондів. Учасники круглого столу підкреслили недостатність участі суду, прокуратури, силових структур при здійсненні ними захисту права на безпечне для життя та здоровя довкілля.

Найбільш виразні розбіжності поглядів стосувалися здійснення державного управління лісовими ресурсами. Що до стану інформування громадськості, надання доступу до рішень, що стосуються довкілля, то більшість представників НУО висловили незадоволеність державними установами. В той же час декотрі чиновники вважають, що громадськість не володіє основами діловодства і через те недостатньо реалізує свої права. Учасники обговорення погодилися, що нестабільність Міністерства створює проблеми в управлінні природними ресурсами і збереженні довкілля в області. Неодноразово говорилося про безправність місцевих органів міністерства, але недостатня поінформованість про реформу виконавчої влади в сфері природокористування, що вже почалась, спричинила стриманість оцінок і висловлювань з цього предмету.

Рекомендації

  • організувати навчальні семінари для підвищення обізнаності державних службовців у сфері охорони довкілля та природокористування;
  • розробити пілотний прект по зменшенню шкідливого впливу на довкілля Бурштинської ТЕС з використанням технології екологічної конверсії  природоохоронного обміну зовнішнього боргу;
  • сформувати рекомендації до нових нормативних документів, повязаних із реформою в галузі державного управління природними ресурсами.

Висновки

Круглий стіл сприяв виявленню важливих невирішених проблем, що стали предметом публічного обговорення, і можливих шляхів їх вирішення, а також підвищенню обізнаності громадськості у сфері державного управління природними ресурсами і можливості участі у ньому та подальшому зближенню державних структур і громадськості, подоланню існуючих стереотипів, що перешкоджають співпраці.