Резолюція міжнародної науково-практичної конференції «Хімічна освіта в контексті хімічної безпеки: стан проблеми та перспективи» |
Wednesday, 06 April 2011 15:09 | |||
25–26 лютого 2011 р. в м. Києві на базі кафедри хімії Інституту природничо-географічної освіти та екології Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова відбулася міжнародна науково-практична конференція «Хімічна освіта в контексті хімічної безпеки: стан проблеми та перспективи», присвячена Міжнародного року хімії.
Співорганізаторами заходу виступили Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Всеукраїнська екологічна громадська організації «МАМА-86», Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. Міжнародну науково-практичну конференцію «Хімічна освіта в контексті хімічної безпеки: стан проблеми та перспективи» підтримала Міжнародна мережа неурядових організацій, об’єднаних на платформі ліквідації стійких органічних забруднювачів (International POPs Elimination Network — IPEN). У роботі конференції взяли участь 105 осіб, які представляли Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, Міністерство екології та природних ресурсів України, вищі та середні навчальні заклади, наукові установи, неурядові організації та засоби масової інформації. Робота конференції проходила в форматі пленарних засідань і двох семінарів «Роль і місце хімічної освіти в процесі формування основ хімічної безпеки для досягнення цілей 2020 р. — майбутнє без хімічних токсикантів» та «Проблеми і перспективи національного впровадження Стратегічного підходу до міжнародного регулювання хімічних речовин (СПМРХР)». Метою конференції було:
Заслухавши та обговоривши виступи доповідачів, присвячених проблемі хімічної безпеки в Україні, учасники науково-практичної конференції відзначили її актуальність, продемонструвавши на прикладах конкретних досліджень результати системного підходу до питань хімічної безпеки в країні, а також необхідність розв’язання проблеми теоретико-практичної підготовки вчителів та викладачів хімії в контексті хімічної безпеки з урахуванням сучасних педагогічних інновацій організації навчального процесу у вищих та середніх навчальних закладах. Учасники конференції занепокоєні ситуацією, яка склалася навколо прийняття Національного плану виконання Україною Стокгольмської конвенції про стійкі органічні забруднювачі та наполягають на його невідкладному прийнятті, оскільки це відкриє для України додаткові фінансові можливості для вирішення питань стійких органічних забруднювачів, включаючи проблему непридатних пестицидів за допомогою міжнародних донорів. З урахуванням складності вирішення застарілої проблеми непридатних пестицидів в Україні та можливими складовими у вигляді додаткових сучасних внесків (нових заборонених форм хімічних засобів захисту рослин), а також враховуючи сучасний стан наявності вітчизняних технологій поводження з небезпечними відходами, учасники конференції пропонують розробити та прийняти на державному рівні Концепцію поводження з непридатними пестицидами в Україні, яка крім розділів щодо поводження з накопиченими запасами непридатних пестицидів має включати наступні положення:
Учасники конференції чекають від Уряду практичних кроків щодо втілення національної Концепції підвищення рівня хімічної безпеки, схваленої Кабінетом Міністрів України у грудні 2008 р., імплементації Стратегічного підходу до міжнародного регулювання хімічних речовин шляхом створення, прийняття та реалізації національного СПМРХР. Національна реалізація Стратегічного підходу до міжнародного регулювання хімічних речовин для досягнення цілей 2020 р. — майбутнє без хімічних токсикантів, в першу чергу, повинна базуватись на:
Учасники конференції підтримують глобальну кампанію Міжнародної мережі з ліквідації стійких органічних забруднювачів (IPEN) «Без ртуті: ви, я і діти», яка націлена на зниження та ліквідацію впливу ртуті на здоров’я людей та сприяє використанню більш безпечних матеріалів, і закликають:
Учасники конференції відмітили, що хімія загальновизнано є однією з тих наук, які свідчать про рівень цивілізації людства, але у сучасному суспільстві досягнення в галузі хімії викликають необґрунтовані та надумані побоювання. Зміщення акцентів в хімічній освіті щодо хімічної безпеки сприятиме формуванню екологічної культури людини. У зв’язку з цим постає питання про необхідність інтеграції освіти з метою формування єдиного освітнього простору в галузі хімічної безпеки. Учасники конференції вважають, що основними завданнями для вирішення проблем, пов’язаних з хімічною безпекою на рівні вищої та середньої хімічної освіти, є:
Для реалізації поставлених завдань учасники конференції вважають за необхідне: 1. Ввести питання хімічної безпеки в курс хімії для загальноосвітніх та вищих навчальних закладів для сприяння формуванню сучасних екологічних знань та світогляду молодого покоління. Ключовими проблемами, які потребують розв’язання в галузі хімічної освіти в контексті хімічної безпеки, є:
2. Створити комплекс наукових важелів щодо формування основ хімічної безпеки в єдиному освітньому просторі, який складається з:
Учасники конференції вважають, що юридична, економічна, соціальна бази, на підставі яких проведення навчального процесу з використанням хімічних речовин в загальноосвітніх та вищих навчальних закладах відповідно до національних законів і положень, повинні включати використання хімічних кабінетів і лабораторій тільки для проведення занять з хімічних дисциплін. Учасники конференції вважають за необхідне:
Учасники конференції переконані, що вітчизняна політика стосовно хімічних забруднювачів, включаючи непридатні та заборонені до використання пестициди і агрохімікати, повинна стати інтегральною частиною національної екологічної політики та базуватись на національній системі управління в сфері хімічної безпеки, яку потрібно негайно створити. Національна система управління в сфері хімічної безпеки повинна базуватись на наступних підходах: превентивному та «забруднювач платить повну ціну». Це дозволить зупинити деградацію навколишнього середовища і негативний вплив небезпечних хімічних забруднювачів на здоров’я сучасних та майбутніх українців. Учасники висловлюють подяку організаторам міжнародної науково-практичної конференції «Хімічна освіта в контексті хімічної безпеки: стан проблеми та перспективи» — Національному педагогічному університету імені М.П. Драгоманова, Всеукраїнській екологічній громадській організації «МАМА-86», Харківському національному педагогічному університету імені Г.С. Сковороди, Вінницькому державному педагогічному університету імені Михайла Коцюбинського. Учасники конференції висловлюють подяку Міжнародній мережі неурядових організацій, об‘єднаних на платформі ліквідації стійких органічних забруднювачів (IPEN) за підтримку цього заходу. Учасники конференції звертаються з проханням до організаторів заходу надіслати резолюцію конференції та її матеріали до профільних міністерств та відомств. Збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції (PDF, 2,54 Мб) Фотографії з конференції дивіться в нашій галереї
|